Metod för dödshjälp väcker ramaskri

2024 07 24

Ett nytt sätt att utföra dödshjälp får hård kritik.

Schweiz är ett av relativt få länder i världen där assisterat döende länge har varit tillåtet.

Nu har en ny dödshjälpsmetod introducerats i landet.

Metoden har dock fått hård kritik, rapporterar Svenska Yle.

”Tryck på knappen – om du inte vill leva”

Det handlar om en så kallad eutanasikapsel.

Kapseln kallas för Sarco och börjar användas i Schweiz i år.

– Tryck på knappen om du inte längre vill leva.

Så säger en röst inne i kapseln, enligt kanalen.

Om patienten inne i kapseln då väljer att trycka på knappen så sänks syrenivån.

Dör inom 10 minuter

Inom 10 minuter är patienten inuti kapseln död.

Om patienten inte kan trycka på knappen så kan kapseln även aktiveras genom en ögonblinkning eller genom en gest med handen, rapporterar kanalen.

Det innebär att den här metoden för eutanasi inte kräver övervakning av läkare.

Kallas ”Dr. Death”

Uppfinningen har dock fått hård kritik.

Kritiker har bland annat påpekat att det blir otydligt vem som har kontroll och ansvar över processen när patienten avslutar sitt liv.

Dessutom har kapselns uppfinnare Philip Nitschke, som går under smeknamnet ”Dr. Death”, kritiserats för att glamorisera döden, enligt kanalen.

Känt för ”dödsturism”

Schweiz har tillåtit dödshjälp sedan 1940-talet, och har genom åren varit omtalat för en viss ”dödsturism”.

I många andra länder, däribland Sverige, är dödshjälp olagligt, och vårdpersonal som medverkar till det riskerar att förlora sin legitimation, rapporterar Vårdfokus.

Opinionsmätningar har dock visat att många svenska är positiva till att legalisera dödshjälp.

I en undersökning som Novus gjorde 2020, på uppdrag av föreningen Rätten till en värdig död (RTVD) uppgav åtta av tio svenskar att de är positiva eller kanske positiva till frivillig dödshjälp ”när allt hopp är ute”, enligt Läkartidningen.

Arkivfoto: F. Köberl

Text: Redaktionen


Svensk solcellsjätte går i konkurs

2024 08 30

Ett av Sveriges största solcellsföretag går i konkurs.

Beskedet är en större smäll i den svenska solcellsbranschen och kan nu riskera att drabba flera privatkunder.

Det är Solcellen Sverige AB, mer känt som Solcellen.nu, som kastar in handduken, enligt Bolagsverket. 

Konkursen inleddes nu i veckan.

Omsätter 200 miljoner

Solcellen Sverige AB grundades 2016 och är hemmahörande i Österbybruk i Uppsala län.

Företaget omsätter 200 miljoner årligen och beskrivs som ett av Sveriges största solcellsföretag.

– Vi har sedan starten hunnit med att installera flera tusen solcellsanläggningar och har på så sätt skaffat oss ovärderlig rutin i en annars ung bransch, framhåller företaget på sin hemsida.

Kunder bekymrade

Efter åtta år i branschen har dock den initiala succén vänt.

På sociala medier har nyheten väckt mängder med reaktioner bland konsumenter.

– Aha misstänkte det… de har inte svarat på mail eller telefon. “Vi har stängt” säger telefonsvararen, skriver en användare i gruppen “Vi som har Solel” med tiotusentals medlemmar.

– Alla dessa konkurser. Därför jag handlade solceller dyrt från Eon för flera år sedan, skriver en annan.

– Kan inte vara lätt att sälja solceller nu med dagens låga elpriser, framhålls i en annan grupp för kunder till elbolaget Tibber.

– Trist… Betyder det att man får ta över sin egen anläggning nu? frågar sig en person.

LÄS MER: Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

Tuff månad

Solcellsbranschen har generellt en tuff månad bakom sig.

I början av augusti meddelades att den amerikanska energijätten Sunpower, vars solcellstillverkning ansetts vara världens bästa, ansökt om konkurs.

År 2020 avbröt Sunpower tillverkningen för att fokusera helhjärtat på solcellsinstallationer till kommersiella fastigheter och bostäder.

Beslutet visade sig vara ett snedsteg.

– Inflation och höga räntor ökade kostnaderna för konsumenterna. Under tiden hindrade företagets egna beslut dess verksamhet, rapporterade nyhetsbyrån Bloomberg vid tillfället.

I Sverige bedriver Sunpower verksamhet via SunnyFuture, som är den enda auktoriserade Sunpower-installatören i Sverige.

Foto: M Winkler

Text: Redaktionen


Utfärdar Swish-varning – “Förlorade mycket pengar”

2024 08 29

Ett Swish-bedrägeri cirkulerar på nytt.

Det är Företagarna i Hylte som går ut med varningen.

Det rör sig om en falsk Swish-app som nu cirkulerar.

Appen ska enligt uppgifter i princip vara identisk med den riktiga Swish-appen, rapporterar Sveriges Radio.

Ser ut att skicka pengar

Det ser ut som att pengar har skickats via den falska Swish-appen, när så egentligen inte alls är fallet.

– Appen är så identisk så att man tror att “swishen” har gått igenom, säger Linnea Petersson, ordförande för Företagarna i Hylte, till SR.

– Vi blev av med ganska mycket pengar och uppenbarligen så figurerar det fortfarande på marknaden.

Inte första gången

Det är inte första gången som uppgifter om en falsk Swish-app cirkulerar.

För ett par år sedan drabbades bland andra ICA-Smedby i Norrköping av ett sådant bedrägeri.

– På något sätt har de laddat ner en fejkapp som ser ut som den vanliga Swish-appen, sade butiksägaren Rickard Johnson till SVT då.

Har varnat

Även branschorganisationen Svensk Handel har tidigare varnat för fenomenet.

– Ett flertal handlare har hört av sig till Säkerhetscenter då det blivit lurade av fejkade Swish-betalningar. Anmälningarna kommer från alla delar av landet så företeelsen verkar vara utbredd.

– För att förtydliga handlar det inte om att Swish-appen blivit hackad. Falska Swish-botar finns enkelt att ladda ner på diverse chattforum, och i dessa är det fritt fram att skriva in mottagare och summa.

Viktigt att anmäla

Konsumentverket understryker att det är viktigt att anmäla bedrägerier och bedrägeriförsök.

– När någon tagit ut pengar med ditt kort, betalat med ditt kort eller gjort överföringar från ditt konto utan tillåtelse har du blivit utsatt för ett bedrägeri eller en så kallad obehörig transaktion. 

– När du upptäcker en obehörig transaktion ska du omedelbart ringa banken och få dina konton spärrade.

Bedragare kommer hela tiden på nya metoder för att lura folk på pengar och kapar kända varumärken för att göra det.

Det är viktigt att inte ge ut känsliga detaljer och hålla koll på om man har att göra med seriösa aktörer.

Foto: Swish

Text: Redaktionen