Media ställde oförskämd fråga till Annie Lööf – Partiledaren berättar

2022 02 09

Nu framkommer det att politiska journalister ställde en minst sagt opassande fråga till Centerledaren Annie Lööf vid gårdagens partiledardebatt i TV4-huset.

Det är partiledaren själv som nu går ut och berättar om händelsen.

Berättar på Facebook och Instagram

– Vi har långt kvar innan vi når jämställdhet i praktiken, framhåller Annie Lööf på sin Facebooksida och sin Instagramsida nu när hon dagen efter händelsen berättar om det inträffade på sina sociala mediekonton.

Högst olämplig fråga

– Efter gårdagens partiledardebatt fick jag frågan av politiska journalister om jag är gravid. Förutom det högst olämpliga att ställa en sådan fråga så hade jag också önskat att det var mer fokus på vad vi som politiska ledare vill genomföra för politik, framför Annie Lööf (C).

Väljer att besvara

Det var efter den stora partiledardebatten som sändes direkt i TV4 från TV4-huset i Stockholm som politiska journalister från ett av Sveriges medieföretag valde att ställa den oväntade och opassande frågan till Annie som nu även väljer att besvara frågeställningen.

Genomgått stora operationer

– Jag är inte gravid. För två år sedan gick jag igenom stora operationer vilket innebär att jag tyvärr inte kan få fler barn. För några månader sedan genomgick jag ytterligare en operation. Jag är tacksam över livet och glad över de fantastiska barn vi har, framhåller Annie Lööf öppenhjärtigt.

Dags för ny debatt

Valåret har nu dragit igång på allvar och centerledaren ska delta i ännu en partiledardebatt nu i eftermiddag.

Debatten hålls vid Forum Jämställdhet som titulerar sig som Sveriges viktigaste mötesplats för alla som arbetar med eller ansvarar för jämställdhet.

Opassande frågor

Bland talarna märks såväl ministrar och partiledare som internationella gäster. Och Annie Lööf hoppas att det inte blir några fler opassande frågor.

Kvinnors midjemått

– Jag utgår ifrån att fokus framåt blir på vilka politiska reformer vi vill genomföra - och inte att fokusera på kvinnors midjemått. Bättre kan vi, anser Annie Lööf.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen