Matjätte varnar kunder – många blir lurade
2023 09 18
Kunder i matbutiker varnas för ett lurigt fenomen som kan bli kostsamt.
En av världens största livsmedelskedjor, franska Carrefour, har noterat att flera varor i butikshyllorna har krympt i storlek samtidigt som priset förblivit oförändrat.
Nu går matjätten ut med en varning till sina kunder.
Livsmedelskedjan har satt upp stora varningsskyltar på butikshyllorna med texten: ”Se upp för krympflation”.
Bluffmetod
Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.
Det rör sig således om en konkret prishöjning.
Flera märken i svenska butiker
Många leverantörer använder sig av bluffmetoden, enligt Carrefour.
Matjätten pekar ut flera ”bedragare” – bland annat handlar det om välkända märken som finns i svenska livsmedelsbutiker.
Kunder uppmanas att se upp för livsmedel från följande leverantörer och märken:
- Lindt
- Nestlé
- PepsiCo
- Unilever
- Lipton
Flera exempel
Carrefour har gått ut med flera exempel på när leverantörerna har minskat storleken på förpackningen utan att justera priset.
- En flaska sockerfritt iste från Lipton, som tillverkas av PepsiCo, krympte till 1,25 liter från 1,5 liter, vilket innebär en faktiskt prisökning på 40 procent per liter.
- Nestlés modersmjölksersättning ”Guigoz” minskade från 900 gram till 830 gram.
- Unilevers Vienetta-glasförpackning krympte från 350 gram till 320 gram.
Här är syftet med avslöjandet
Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour, kommenterar avslöjandet i en intervju som The Guardian tagit del av.
– Självklart är syftet med att stigmatisera dessa produkter att sätta press på leverantörerna och få dem att tänka om angående sin prissättning, säger Bompais enligt den brittiska tidningen.
Vill inte kommentera
PepsiCo har valt att inte kommentera uppgifterna.
Nestlé och Unilever har även valt att bemöta anklagelsen med tystnad.
Foto: V. Izquierdo
Text: Redaktionen