Matjätte varnar kunder – många blir lurade

2023 09 18

Kunder i matbutiker varnas för ett lurigt fenomen som kan bli kostsamt.

En av världens största livsmedelskedjor, franska Carrefour, har noterat att flera varor i butikshyllorna har krympt i storlek samtidigt som priset förblivit oförändrat. 

Nu går matjätten ut med en varning till sina kunder.

Livsmedelskedjan har satt upp stora varningsskyltar på butikshyllorna med texten: ”Se upp för krympflation”.

Bluffmetod 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.

Det rör sig således om en konkret prishöjning.

Flera märken i svenska butiker

Många leverantörer använder sig av bluffmetoden, enligt Carrefour.

Matjätten pekar ut flera ”bedragare” – bland annat handlar det om välkända märken som finns i svenska livsmedelsbutiker.

Kunder uppmanas att se upp för livsmedel från följande leverantörer och märken:

- Lindt

- Nestlé

- PepsiCo

- Unilever

- Lipton

Flera exempel

Carrefour har gått ut med flera exempel på när leverantörerna har minskat storleken på förpackningen utan att justera priset.

- En flaska sockerfritt iste från Lipton, som tillverkas av PepsiCo, krympte till 1,25 liter från 1,5 liter, vilket innebär en faktiskt prisökning på 40 procent per liter.

- Nestlés modersmjölksersättning ”Guigoz” minskade från 900 gram till 830 gram.

- Unilevers Vienetta-glasförpackning krympte från 350 gram till 320 gram.

Här är syftet med avslöjandet

Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour, kommenterar avslöjandet i en intervju som The Guardian tagit del av.

– Självklart är syftet med att stigmatisera dessa produkter att sätta press på leverantörerna och få dem att tänka om angående sin prissättning, säger Bompais enligt den brittiska tidningen. 

Vill inte kommentera

PepsiCo har valt att inte kommentera uppgifterna.

Nestlé och Unilever har även valt att bemöta anklagelsen med tystnad.

Foto: V. Izquierdo

Text: Redaktionen


18 november 2025

Bubbelvatten granskas – kan tas bort från affärer

2025 11 18

Ett populärt mineralvatten anklagas för att vilseleda kunder.

En fransk domstol ska besluta om det kolsyrade vattenmärket Perrier måste dra tillbaka sina flaskor från butik efter kritik om att vattnet inte är “naturligt mineralvatten” som påståtts, rapporterar Reuters.

Slår larm

Perrier, som även säljs i Sverige och finns i många svenska butiker, riskerar nu att tvingas ändra etiketten eller återkalla flaskor.

Detta efter att den franska konsumentorganisationen UFC-Que Choisir har begärt en akut prövning av Perriers märkning.

Organisationen vill att alla flaskor ska återkallas.

Organisationen hävdar att märket vilseleder konsumenter eftersom vattnet genomgått behandlingar som inte klassas som naturliga.

– Perrier-vatten som märks som “naturligt mineralvatten“ är inte naturligt. Nestlé har använt, och fortsätter att använda, olagliga behandlingar för denna kategori vatten, säger UFC-Que Choisir.

Bakgrunden till kritiken är att franska medier avslöjat att många mineralvattenproducenter tidigare behandlat sitt vatten för att förhindra kontaminering, något som enligt granskningen har dolts av staten.

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Nestlé försvarar sig

Nestlé, som äger Perrier, har sedan dess bytt metod till mikrofiltation, som de menar är säker och inte påverkar mineralinnehållet.

– Vi bestrider starkt alla påståenden från UFC Que Choisir, säger en talesperson för Nestlé Waters France inför domstolsbeslutet.

Företaget har även justerat mikrofiltret i fabriken i Vergeze efter önskemål från lokala myndigheter och väntar på formellt godkännande för fortsatt produktion.

Globalt och populärt märke

Perrier är känt för sina gröna, tårdroppliknande flaskor och har producerats från källvatten i södra Frankrike sedan 1800-talet.

Märket är en global ikon på bubbelvattenmarknaden och har ägts av Nestlés Waters-division sedan 1992.

I Sverige säljs Perrier i många livsmedelsbutiker och uppskattas av svenska konsumenter för sin karaktäristiska smak och stil.

Domstolens beslut väntas under dagen, och kan få konsekvenser för både försäljning och märkning av Perrier.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Congerdesign

Text: Redaktionen


Har blivit fel – Swedbank får 837 miljoner kronor

2025 11 18

Swedbank och dess styrelseordförande Göran Persson kan räkna hem en tidig julklapp.

Eller kanske rättare sagt 837 miljoner sådana.

Det är nämligen lika många kronor som storbanken plötsligt får tillbaka, meddelar Swedbank i ett pressutskick på tisdagen.

Återbetalningen kommer från Skatteverket efter att myndigheten svängt i hur mycket moms Swedbank egentligen ska betala.

Enligt beslut från Skatteverket har Swedbank betalat för mycket moms 2019, 2020, 2022 och 2023, skriver storbanken i en kommentar.

Godkänt ny metod

Den stora summan kommer till god nytta för Swedbank. Banken låter meddela att dess kostnader därmed minskar med samma belopp under årets sista kvartal.

Hela historien bottnar i att Skatteverket svängt.

Myndigheten har godkänt en ny metod för beräkning av det som kategoriseras som avdragsgill moms.

Och det kan mycket väl bli så att Swedbank får tillbaka än mer pengar. 

– Swedbank har tidigare i år mottagit momsåterföringar för 2016-2018, och även kommunicerat att banken ansökt om återföring för 2019-2023. Swedbank inväntar därmed beslut avseende 2021, informerar banken.

Slog förväntningarna

När Swedbank i oktober gav besked om årets tredje kvartal landade rörelseresultatet på 10.809 miljoner kronor.

De samlade intäkterna uppgick till 17.105 miljoner kronor. Det förväntade siffran låg inför delårsrapporten på 16.653 miljoner kronor enligt Privata Affärer.

– Swedbank levererar återigen ett starkt resultat i en osäker omvärld, framhöll Jens Eriksson, vd och koncernchef på Swedbank, i ett uttalande efteråt.

LÄS MER: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Fakta: Swedbank

Styrelseordförande: Göran Persson (sedan 2019)

Antal privatkunder i Sverige: 3,8 miljoner

Antal privatkunder i Estland, Lettland, Litauen: 3,5 miljoner

Antal företagskunder i Sverige: 250 000 

Antal företagskunder i Estland, Lettland, Litauen: 300 000

Antal kontor i Sverige: 142

Antal kontor i Estland, LEttland, Litauen: 69

Antal medarbetare: 16 444

Källa: Swedbank

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Johanna Ejemalm/Talarforum resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen