Matjätte ska öppna flera nya butiker

2025 07 11

En av de svenska matjättarna redovisar positivt resultat och planerar för nyetableringar.

Det handlar om matvaruhuskedjan Axfood som presenterar sin andra kvartalsrapport för året.

– Axfood summerar ett starkt andra kvartal med en tillväxt som var betydligt högre än marknadens, uppger företaget.

Lågprissegmentet drivande

I rapporten framgår tydligt att det är lågprissegmentet i koncernen som driver framgången.

Willysbutikerna står för det bästa resultatet.

– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss, kommenterar Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies.

Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén ”Sveriges billigaste matkasse”.

– Detaljhandelsomsättningen ökade med 23 procent totalt.

Fler butiker

Den ökade efterfrågan resulterar också i planer på nya butiker.

Vi ser att det finns fler kunder som vill handla hos Willys än vad det finns butiker, säger Simone Margulies till Dagens industri.

– Effektiviseringarna kommer att leda till årliga kostnadsbesparingar om cirka 80 miljoner kronor från 2026, vilket skapar förutsättningar för koncernen att fortsätta investera i prisvärde och konkurrenskraft.

City Gross blir Willys

Tidigare under dagen rapporterade marcusoscarsson.se om att en annan del av Axfoods koncern går betydligt sämre.

Det skulle kunna ledare till ytterligare fler Willysbutiker framöver.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? kommenterade Ulf Johansson till Dagligvarunytt då.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

Summerar

– Vi summerar ett starkt kvartal där vi växte mer än marknaden och fortsatte attrahera såväl befintliga som nya kunder, uppger Axfood.

– Vi har bra momentum i Willys, Hemköp och Snabbgross och arbetar för att utveckla City Gross.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: Clas Ohlson växlar upp – stor nyhet till hösten

2025 08 25

Clas Ohlson inleder en storsatsning under hösten 2025.

Detaljhandelskedjan lanserar 1 000 nya produkter som under de närmaste veckorna kommer att dyka upp på butikshyllorna.

– Att lansera nya produkter är något vi har fokuserat allt mer på under senaste året. Vi ser att våra produktnyheter är en viktig faktor bakom vår tillväxt. De driver försäljning och gör också att kunderna hela tiden har något nytt att upptäcka, säger Anders Molander, direktör produktutveckling och inköp.  

Flera varukategorier

De nya produkterna omfattar ett brett sortiment. Det handlar bland annat om produkter inom förvaring, kontorstillbehör och verktyg.

Även belysning ingår, där Clas Ohlson lanserar ett nytt sortiment av retro-inspirerade bordslampor och nya dekorativa glödlampor.

– Belysning är en av de kategorier där vi valt att lansera många nyheter under hela året. Nyheterna gör att vi bland annat kan följa med snabbt i trender och vi har haft flera fantastiska lanseringar som snabbt blivit mycket populära hos kunderna, säger Anders Molander.

Butik och online

De nya produkterna kommer att finnas tillgängliga i fysisk butik och online. Alla nyheter kommer inte att lanseras på en gång, utan produkterna fasas in i sortimentet succesivt under augusti och september.

LÄS MER: Plötslig rusning till Clas Ohlson – alla vill ha samma sak

FAKTA: Clas Ohlson

- Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. I dag är kedjan ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 12 miljarder kronor.

-  Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

- Enligt kedjans egna ord är Clas Ohlsons målsättning ”att hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser”.

LÄS MER: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


Jätteras för Donald Trump

2025 08 25

Väljarnas förtroende för Donald Trump dalar.

Det visar en färsk mätning från opinionsinstitutet Economist/YouGov.

I synnerhet visar mätningen att en viktig väljargrupp har lämnat presidenten. Det handlar om latinamerikanska väljare, vars höga stöd var en bidragande orsak till Trumps valseger 2024. Uppemot 50 procent av de latinamerikanska väljarna valde att rösta på Trump. En kraftig ökning jämfört med presidentvalet 2020 och en avgörande faktor bakom Trumps valframgång.

Nu har stödet nästan halverats.

Endast 28 procent av de latinamerikanska väljarna uppger att de stödjer Trump, rapporterar Newsweek med hänvisning till undersökningen.

Clarissa Martínez de Castro är vice ordförande för den latinska rättighets- och påverkansorganisationen UnidosUS. Hon anser att Trumps hårdföra migrationspolitik undergräver hans ställning bland latinamerikanska väljare.

Clarissa Martínez de Castro hänvisar till de räder som migrationspolisen ICE gjort runt om i USA.

– Deras urskillningslösa angrepp på amerikanska invandrare, fulla av maktmissbruk, urholkar Trumps väljarstöd, säger hon till Newsweek.

LÄS MER: Pengaregn över Trump – enorm ökning

Ekonomin viktigast

En analys från Financial Times pekar dock ut en annan förklaring till tappet. Enligt granskningen är ökade levnadskostnader den primära orsaken till att latinamerikanska väljare överger presidenten.

Inflationen i USA steg till 2,7 procent i juni, trots Trumps vallöfte om att snabbt få ner den.  

Samtidigt bromsade jobbtillväxten i juli, med 73 000 nya jobb jämfört med 147 000 månaden innan, enligt Bureau of Labor Statistics.

Siffrorna är ett bakslag för Trump som lovade att ”rädda USA:s ekonomi” i valrörelsen. Många väljare lade sin röst på republikanen med förhoppning om att det ekonomiska läget skulle förbättras.

LÄS MER: Ukraina säkrar stort avtal 

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen