Matjätte ger besked – sänker priserna

2024 04 17

Redan i början på månaden bromsade prisutvecklingen i dagligvaruhandeln in.

Det framhöll oberoende prissajten Matpriskollen.

Under mars månad ökade priserna enbart med 0,1 procent och när det gäller matrelaterade varor stod det helt stilla.

– Det är positivt för svenska folket efter ett par månader av prisökningar, sade Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, tidigare i april.

Coop ger besked

Nu ger en av Sveriges största matkedjor officiellt besked till sina kunder.

Coop sänker sina matpriser från och med den här veckan och fyra veckor framåt i samtliga butiker i landet.

När vi summerade 2023 kunde vi glädjas åt att 1,8 miljarder kronor gått tillbaka till våra ägare, alltså våra 3,9 miljoner medlemmar, i form av medlemspriser och medlemskampanjer och värdecheckar, säger Coop Sveriges vd Marie Nygren i en kommentar.

– Vi fortsätter på den inslagna vägen även för veckorna 16-19 med sänkta priser på produkter relevanta för årstiden och som våra medlemmar uppskattar.

40-produkter

Enligt Coop omfattar prissänkningen ett 40-tal produkter och gäller Coops egna varumärken Coop, Änglamark och Xtra.

I fokus för kampanjen finns bland annat hamburgare, kyckling, vegofärs, kakor och frysta grönsaker.

Det är dock inte alla kunder som får ta del av de nya priserna, som bara gäller den som är medlem i någon av kedjans 26 konsumentföreningar.

Totalt är 3,9 svenskar medlemmar i Coop, enligt siffror från bolaget.

Ica har lovat

I början av året aviserade även Ica att man genomför en miljardsatsning för att sänka priserna i sina butiker.

Skillnaden skulle märkas tydligt för kunderna, var beskedet.

Den övergripande upplevelsen av att priserna sjunkit hos Ica har dock uteblivit, enligt Matpriskollen.

Vi har bevakat utspelet noga och kommer att fortsätta göra det. Enstaka butiker har annonserat att de sänkt priserna på tusentals varor men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Ulf Mazur i ett pressutskick.

LÄS MER: Oväntat besked för folk som handlar på ICA

Foto M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen