Matjättarnas nya drag – slår hårt mot kunderna
2023 10 04
Priserna på butikskedjornas egna märken har skjutit i höjden.
Det visar en ny sammanställning av Matpriskollen som DN har tagit del av.
Utgör en allt större del
Enligt Matpriskollens analys har priserna på livsmedelskedjornas egna märken ökat avsevärt mycket mer jämfört med andra produkter.
Prisökningarna tenderar att slå hårt mot kunderna, eftersom butikernas egna märken har fått ett allt större utrymme på butikshyllorna.
– Priserna på butikernas egna märkesvaror har gått upp rejält, samtidigt som de utgör en allt större del av butikernas utbud.
Det säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till DN.
Fortsätter att öka
Enligt Matpriskollens sammanställning fortsätter butikernas egna märkesvaror att öka i pris.
I genomsnitt ökade dessa varor med 0,3 procent i september.
Priset på flera andra produkter går åt ett motsatt håll.
Framför allt har priserna på mejeri och bröd minskat i september.
De sjunkande mejeripriserna härleds till storaktören Arla.
Mejerijättens prissänkning i augusti har tvingat konkurrenter att anpassa sig och justera sina priser.
Arla sänkte priserna för flera hundra produkter med i genomsnitt 10 procent.
– Det vi kan se nu är mycket en effekt av att konsumenterna inte vill köpa dyrare varor. Det tvingar företagen till att sänka priserna för att få folk att handla igen, säger Ulf Mazur till DN.
Därför sjunker brödpriset
Prisnedgången på bröd beror på två saker.
För det första har priset på el gått ner. För det andra har priserna på spannmål sjunkit.
Kombinationen innebär att produktionskostnaderna har minskat, vilket i sin tur leder till ett lägre pris i matbutikerna – exempelvis har Pågen sänkt priserna med hela 5 procent i september.
– Energi är en viktig del av livsmedelsproduktionen. Priset på energi, såsom el och bränsle, påverkar indirekt matpriserna genom att öka produktionskostnaderna, framhåller Matpriskollen på sin hemsida.
Foto: ICA Gruppen Jessica Gow
Text: Redaktionen