Matjättarnas glädje – bojkotten ett fiasko

2025 03 24

Matbojkotten under vecka tolv hade enbart en liten – eller ingen – påverkan på försäljningen, enligt matjättar som Ica och Coop.

Under den förra veckan valde många svenskar att bojkotta de svenska matjättarna i en protest mot de skenande livsmedelspriserna i landet.

Bojkotten verkar dock inte ha nått önskad effekt. 

Nu uppger nämligen matjättar som Coop och Ica att man enbart sett en svag försäljningsnedgång i sina butiker – eller inte märkt av något över huvud taget. Detta enligt SR.

Ökade försäljningen

Enligt Ica är skillnaden stor mellan olika butiker. Några har sett en viss effekt på sin försäljning, medan andra inte alls påverkats.

Vissa Ica-butiker såg till och med en ökad försäljning under vecka tolv.

Dock flaggar man för att bojkotten kan ha bidragit till andra ökade utgifter.

– Bojkotter leder till ett ökat matsvinn, som höjer butikernas kostnader, uppger Ica för radiokanalen.

Coop: Svårt att jämföra 

Samtidigt meddelar Coop att de såg en svag nedgång i sin försäljning om man jämför med samma vecka förra året.

En svår jämförelse, eftersom vecka tolv förra året var veckan före påsk – en vanligtvis stark försäljningsvecka, uppger Coop för SR.

Lidl: Ingen negativ påverkan

Inte heller den tyska lågprismatjätten Lidl verkar ha märkt av bojkotten i sina svenska butiker.

– Bojkotten har inte haft någon negativ påverkan på vår försäljning. Eftersom vårt löfte är att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris så tror och hoppas vi att våra kunder kommer att fortsätta vilja handla sin mat hos oss, uppger Lidl för TV4.

Höll matprismöte

Under den förra veckan höll finansminister Elisabeth Svantesson (M) ett så kallat “matprismöte” mellan matjättarna Ica, Coop och Axfood och regeringsrepresentanter, i syfte att motverka de skenande matpriserna.

Trots att regeringen inte kom med några egna förslag för att motverka prishöjningarna var Icas vd Eric Lundberg nöjd med mötet.

– Vi ska kunna ha en fortsatt positiv dialog tillsammans, där vi kan jobba tillsammans för att påverka den här utvecklingen framåt, sade Eric Lundberg till Expressen.

Foto: Regeringskansliet (bilden är ett montage)

Text: Redaktionen


Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

2025 09 02

Auktionssajten Tradera noterar en kraftig försäljningsökning.

Under den första veckan i augusti ökade försäljningen med 17 procent jämfört med samma period i fjol och antalet nya annonser med hela 25 procent.

Ett ovanligt stort uppsving.

– Sensommaren blir ofta som en nystart för många då jobbet börjar, skolorna drar igång och vardagen kommer tillbaka. Många passar också på att rensa hemma och sälja vidare, och augusti är därför alltid en het månad på Tradera. Skillnaden i år är att vi ser större ökningar än tidigare, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

Enorm efterfrågan på en produkt

I synnerhet har intresset för en produkt skjutit i höjden.

Under årets första åtta månader har försäljningen av Pokémonkort ökat med hiskeliga 488 procent, enligt Traderas statistik.

”Inte varit med om något liknande”

Fredrik Otter, som arbetar på en samlar- och spelkortsbutik i Karlstad, noterar också en massiv ökning i efterfrågan på de klassiska korten.

– Jag tror inte att vi har varit med om något liknande, säger han till P4 Värmland.

Handlaren tror att det finns flera förklaringar till försäljningsruschen.

– Jag skulle gissa på att det handlar om sociala medier och att det finns pengar att tjäna i det här. Dessutom finns det ett genuint intresse hos många köpare.

Vidare berättar Otter att det är en bred målgrupp som vill köpa korten – allt från små barn till medelålders män.

FAKTA: Kategorier som trendar på Tradera

Här är produkterna som ökat mest i försäljning 1-10 aug 2025 jämfört med samma period i fjol:

  1. Pokémonkort 77 %
  2. Labubu 43 %
  3. Kokböcker 37 %
  4. CD-skivor 32 %
  5. Parfymer 16 %

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs

Foto: 

Text: Redaktionen


Flicka försvunnen – polisen går ut med bild

2025 09 02

En flicka i 15-årsåldern har försvunnit.

Flickan, som är bosatt i Ludvika, försvann under måndagen.

Polisen är mycket angelägna om att få in tips och iakttagelser som kan hjälpa i sökandet efter henne. 

Myndigheten har bland annat gått ut med flera signalement på den försvunna tonåringen:

- 1,70 meter lång

- Hon har blont hår och har troligen på sig ett par blåa jeans samt vita sneakers

-  Kan ha en svart handväska

Ring 112

Personer som har sett flickan uppmanas att kontakta polisen.

– Om du har sett eller ser flickan eller tror dig veta var hon kan befinna sig uppmanas du att kontakta polisen i region Bergslagen på 112.

Vidare uppger polisen att en sökinsats har inletts.

– Polisen har under natten till tisdagen genomfört så kallat närsök kring flickans bostad, skriver myndigheten.

Går ut med bild

Polisen har också gått ut med en bild på flickan.

SE BILDEN GENOM ATT KLICKA HÄR (LÄNK TILL POLISENS HEMSIDA)

Fakta polisens sökinsatser

- Varje år genomför polisen minst 300 räddningsinsatser för att söka efter personer som försvunnit under sådana omständigheter att det finns farhågor för att deras liv eller hälsa är utsatt för allvarlig fara.

- Under insatsen då polisen söker efter den försvunna personen bedömer en räddningsledare (som alltid är en polis när det gäller försvunna personer) vilka polisiära resurser som behövs vid sökandet, till exempel hundar, hästar, helikoptrar, motorcyklar och båtar.

- Polisen kan vid behov även ta hjälp av polisens insatsresurser eller andra myndigheter och organisationer, exempelvis Försvarsmakten.

- Polisen samlar information om den försvunna personen och tar fram en individuell profil. Den hjälper polisen att söka på rätt sätt och på rätt plats.

Foto: Polisen

Foto: 

Text: Redaktionen