Matjättarnas glädje – bojkotten ett fiasko

2025 03 24

Matbojkotten under vecka tolv hade enbart en liten – eller ingen – påverkan på försäljningen, enligt matjättar som Ica och Coop.

Under den förra veckan valde många svenskar att bojkotta de svenska matjättarna i en protest mot de skenande livsmedelspriserna i landet.

Bojkotten verkar dock inte ha nått önskad effekt. 

Nu uppger nämligen matjättar som Coop och Ica att man enbart sett en svag försäljningsnedgång i sina butiker – eller inte märkt av något över huvud taget. Detta enligt SR.

Ökade försäljningen

Enligt Ica är skillnaden stor mellan olika butiker. Några har sett en viss effekt på sin försäljning, medan andra inte alls påverkats.

Vissa Ica-butiker såg till och med en ökad försäljning under vecka tolv.

Dock flaggar man för att bojkotten kan ha bidragit till andra ökade utgifter.

– Bojkotter leder till ett ökat matsvinn, som höjer butikernas kostnader, uppger Ica för radiokanalen.

Coop: Svårt att jämföra 

Samtidigt meddelar Coop att de såg en svag nedgång i sin försäljning om man jämför med samma vecka förra året.

En svår jämförelse, eftersom vecka tolv förra året var veckan före påsk – en vanligtvis stark försäljningsvecka, uppger Coop för SR.

Lidl: Ingen negativ påverkan

Inte heller den tyska lågprismatjätten Lidl verkar ha märkt av bojkotten i sina svenska butiker.

– Bojkotten har inte haft någon negativ påverkan på vår försäljning. Eftersom vårt löfte är att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris så tror och hoppas vi att våra kunder kommer att fortsätta vilja handla sin mat hos oss, uppger Lidl för TV4.

Höll matprismöte

Under den förra veckan höll finansminister Elisabeth Svantesson (M) ett så kallat “matprismöte” mellan matjättarna Ica, Coop och Axfood och regeringsrepresentanter, i syfte att motverka de skenande matpriserna.

Trots att regeringen inte kom med några egna förslag för att motverka prishöjningarna var Icas vd Eric Lundberg nöjd med mötet.

– Vi ska kunna ha en fortsatt positiv dialog tillsammans, där vi kan jobba tillsammans för att påverka den här utvecklingen framåt, sade Eric Lundberg till Expressen.

Foto: Regeringskansliet (bilden är ett montage)

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen