Massmejl till bilister– alla varnas för samma sak
2024 10 15
Nya bluffmejl cirkulerar.
På nytt kommer besked om att bluffmejl skickas ut till många svenskar.
Precis som tidigare är det i syfte att lura folk på pengar som mejlen skickas ut till allmänheten.
Den här gången rör det sig om bedragare som utger sig för att vara från Motormännens riksförbund.
Det framhåller branschorganisationen M Sverige via sin egen webbsida.
Har hört av sig
M Sverige förklarar.
– Vi har blivit kontaktade av flera personer, såväl medlemmar som icke-medlemmar, som fått ett mejl från någon som påstår sig vara Motormännens Riksförbund.
Logga i mejlet
Mejlet ser ut att komma från Motormännens Riksförbund och använder sig av M Sveriges logga.
– I mejlet, där loggan för Riksförbundet M Sverige används, sägs mottagaren ha vunnit en nödsats till bilen. För att kunna ta emot priset måste man först klicka för att komma till en ”undersökning”.
– Riksförbundet M Sverige har inget med detta att göra. Det är ett bedrägeri och bluffmejl, så kallat nätfiske, och är polisanmält.
“Inte bara medlemmar”
Mejlet skickas enligt branschorganisationen till allmänheten, och inte enbart till medlemmar i M Sverige.
– Inget tyder på att mejladresserna skulle komma från våra register, men M Sveriges logga används för att öka trovärdigheten i bluffmejlen.
Då ska du kontakta banken
Om man har angivit bank- eller kortuppgifter i mejlet så uppmanas man direkt ta kontakt med banken.
Bluff SMS- och mejl blir allt vanligare och det kan ofta vara svårt att veta vad som är äkta och vad som är bedrägeriförsök.
– Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt och har som syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter, förklarar Konsumentverket.
– När bedragare på olika sätt försöker få dig att lämna ut dina uppgifter kallas det nätfiske eller phishing. Var försiktig med vad du klickar på och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som kontonummer och inloggningsuppgifter.
Att följa bankernas och polisens råd om bedrägerier är ett bra tips att följa.
Foto: J. Morgan
Text: Redaktionen