Mardrömsdag för Putins armé

2024 10 15

– Om vi ​​förlorar Pokrovsk kommer hela frontlinjen att kollapsa.

Det varnade den ukrainske försvarsexperten Mykhailo Zhirokhov för i slutet av augusti.

När varningen utfärdades såg situationen dyster ut för de ukrainska försvararna i Pokrovsk. 

Ryssarna avancerade mot den strategiskt viktiga staden och befann sig endast några kilometer från stadsgränsen.

Ett skräckscenario för Ukraina.

Palle Ydstebøöverstelöjtnant och chef vid Norska Militärhögskolan, varnade för att hela Donetskregionen kan falla till Ryssland om Pokrovsk erövras. 

– Om Pokrovsk faller får ryssarna tillgång till strategiskt viktiga vägar och ett logistiknav som de kommer att behöva för att tränga fram till gränsen av Donetskregionen, sade han till VG.

Uppgifter: Stor vändning

Under tisdagen kommer nya uppgifter från striderna vid Pokrovsk. 

Enligt den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War (ISW) har ett trendbrott inträffat. Trots massiv rysk beskjutning har ukrainska styrkor lyckats befria flera områden nära staden.

– Ryska styrkor har tryckts tillbaka sydost om Pokrovsk, nära byn Selydove, skriver ISW i sin senaste lägesrapport.

Uppgifterna är glädjande för Ukraina. Det är första gången på länge som det rapporteras om ukrainska framsteg i striderna om staden. Att hålla Pokrovsk är avgörande för försvaret av Donetskregionen och de senaste uppgifterna indikerar att den ryska offensiven tappat fart. 

Mardrömsdag för Putins armé

Den ryska armén fortsätter att lida stora förluster.

Under det senaste dygnet har Ryssland förlorat över 1 200 soldater och ett antal stridsvagnar samt artillerisystem. Det skriver den ukrainska generalstaben i ett inlägg på Facebook.

Vidare uppger generalstaben att 40 ryska attacker har slagits tillbaka.

– Under de senaste 24 timmarna har 198 sammandrabbningar mellan de ryska och ukrainska arméerna registrerats, står det i inlägget.

Trots enorma förluster fortsätter den ryska armén att avancera långsamt framåt i flera riktningar i Donetskregionen. Enligt ISW har ryssarna vunnit mark i närheten av staden Toretsk och orten Velyka Novosilka.

Foto: Ministry of Defence of Ukraine resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen