Mardrömsbesked för Viaplay

2024 05 11

Nu kommer en skräcksiffra för Viaplay.

Viaplay är ett bolag som har haft det tufft på senare tid, och kämpar för att komma tillbaka.

Ett problem som bolaget velat bekämpa är kontodelning.

Alltså att människor delar konto med varandra för att spara pengar.

Men nu kommer ett besked som innebär en riktig kalldusch – både för Viaplay och för andra strömningstjänster:

Kampen mot kontodelning går inget vidare.

”Är inte rättvist”

Hela tre miljoner lösenord delas av strömningstjänsternas kunder i Norden, rapporterar DI.

Siffran kommer från en undersökning som Mediavision har genomfört.

Vad gäller Viaplay så har de själva uppgett att 30 procent av deras kunder delar med sig av lösenord utanför hemmet.

– Det är inte rättvist, faktiskt. Det är som att du skulle gå på bio, köpa en biljett och på vägen ut ge den till någon annan som kan gå in och se samma film, har Viaplays VD Jørgen Madsen Lindemann tidigare sagt till tidningen.

Stora ansträngningar

Viaplay har därför under det senaste året gjort stora ansträngningar för att stoppa den här typen av kontodelning.

Även många andra strömningstjänster brottas med samma problem.

Men trots satsningen så har kontodelningen bara minskat med 10 procent sedan i fjol, enligt Mediavision.

– Vi kan förvänta oss ytterligare ansträngningar från branschen för att bekämpa lösenordsdelning, menar Fredrik Liljeqvist, analytiker på Mediavision.

Initiativ till sommaren

Viaplay har genomfört flera åtgärder för att förhindra att konton delas, vilket SVT tidigare har rapporterat om.

Man har bland annat begränsat strömningar vid direktsändningar.

Till sommaren väntas ”mer omfattande initiativ” för att förhindra kontodelning.

– Med syfte att få fler att betala för det innehåll man ser, förklarar bolagets VD, enligt kanalen.

Frågan är emellertid om ansträngningarna får önskad effekt, eller snarare leder till att kunder byter till billigare paket.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen