Mardrömsbesked för Ebba Busch

2023 10 20

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch står inför sitt livs största politiska prövning.

Sedan valet förra året har stödet för 36-åringens parti sjunkit som en sten i ett flertal mätningar.

Men nu är läget värre än någonsin, rapporterar Göteborgs-Posten.

Kristdemokraterna parkerar på blott 2,6 procent av väljarnas stöd – till och med lägre än krisande Liberalerna.

Lägst någonsin

Nyheten beskrivs av GP som en “mardröm” för Kristdemokraterna.

Partiets notering är den lägsta sedan opinionsundersökningsföretaget Novus överhuvudtaget började göra sina mätningar för 17 år sedan.

Det finns “ingen ljusning i sikte", framhåller Novus vd Torbjörn Sjöström.

– Vi vet ju att man generellt tappar förtroende när man är ett stödparti. Men det är sällan som KD sällar sig till L, säger han till tidningen.

"Ägde debatterna"

Torbjörn Sjöström lyfter fram flera förklaringar till Ebba Buschs och KD:s ras.

Han menar att hon “ägde debatterna med Stefan Löfven”, men att det är en stor skillnad på att sitta i opposition och regering när man bedöms av väljarna.

Sverige och världen är också i ett läge där det främst är utrikesministern, justitieministern och försvarsministern som får utrymme – samtliga moderater.

– Finns det inget förtroende för partiledaren, är det generellt svårt att få ut politiken. Det är Kristdemokraternas, Liberalernas och Miljöpartiets problem, säger Torbjörn Sjöström.

"Brutna vallöften"

Samma siffra, 2,6 procent, noterades för KD även i Indikator Opinions undersökning i slutet av september, rapporterade SR Ekot vid tillfället.

– När vi ser på KD då säger de att det har med brutna vallöften att göra, säger opinionschefen Per Oleskog Tryggvason från undersökningsföretaget, till radion.

Vintern avgör

Enligt Novus kan kommande månader bli avgörande för vilken vändning förtroendet för Ebba Busch kommer att ta.

– När vinter kommer och elpriserna med största sannolikhet kommer att öka och fluktuera, tror jag att de riskerar att tappa ytterligare eftersom Ebba Busch är energiminister, framhåller Torbjörn Sjöström i en analys på Novus hemsida.

Hela mätningen

Här är Novus mätning för oktober jämfört med september.

🔴Vänsterpartiet                    7,4            -0,4
🔴Socialdemokraterna        37,8         -0,8
🟢Miljöpartiet                          4,4           -1,3
🟢Centerpartiet                      4,8           +0,9
🔵Liberalerna                           2,7            -0,3
🔵Moderaterna                       18,2         -0,9
🔵Kristdemokraterna          2,6            -1,1
🔵Sverigedemokraterna    20,7        +2,5
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  54,4           +/-0
🔵🔵 M+KD+SD+L              44,2*          -0,2 

*L och KD under spärren i denna mätning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 29

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Krisbesked från Coop – ”vi beklagar”

2023 11 28

Coop tvingas vidta extraordinära åtgärder för att lösa en svår ekonomisk situation.

Matbutiken drar ned på kostnader värda 300 miljoner kronor.

Förändringen är en del av en stor omställning av organisationen som företaget menar ska “öka konkurrenskraften och ge bättre priser och erbjudanden", skriver Coop i ett pressmeddelande.

Men de potentiella prissänkningar kommer till ett annat stort pris.

100 personer får sparken för att Coop ska kunna driva igenom den nya organisationen.

– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige, i företagets pressutskick.

"Kraftiga kostnadsökningar"

Marie Nygren pekar på omvärldsförändringarna de senaste åren, som framför allt eskalerat efter Rysslands invasion av Ukraina, och som orsakat kraftiga konsekvenser på ekonomin även här i Sverige.

– De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige, säger Marie Nygren.

– Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet.

"Beklagar" uppsägningarna

Att 100 personer måste lämna sitt jobb är ett nödvändigt ont.

Enligt Marie Nygren är beskedet Coop ger “beklagligt”.

– Vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa dem vidare i sina yrkesliv, lovar Coop-vd.n.

Den nya organisationen börjar gälla från och med 1 januari 2024.

Företaget kommer då också att inleda driften av en ny, helautomatiserad varuterminal i Eskilstuna – vilket beskrivs som den största investeringen för Coop i modern tid.

– Det är en framtidssatsning som under många decennier ska leverera en kostnadseffektiv och driftsäker logistik och varuhantering för hela Coop i Sverige. Varuterminalen är en av förutsättningarna för att klara konkurrensen och samtidigt bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren.

Tvingats stänga butiker

Så sent som för en månad sedan tvingades Coop stänga fem butiker i Sverige.

Affärerna har länge haft ekonomisk uppförsbacke.

– I detta fall har berörda butiker, trots ett flertal insatser, fortsatt att gå med förlust. Och vi ser inte att utvecklingen går att vända inom överskådlig tid, sade Meta Persdotter, vd för Coop Butiker och Stormarknader, vid tillfället.

Foto: Coop

Text: Redaktionen