Marabou agerar – ger nytt besked

2023 06 16

Marabous ägare Mondelez agerar efter den hårda kritiken.

Under den senaste tiden har företaget Mondelez, som äger varumärken som Marabou, Toblerone och O´boy, fått hård kritik.

Detta eftersom Mondelez fortsatt sin verksamhet i Ryssland trots det pågående kriget.

Nu agerar företaget genom att separera verksamheten i Ryssland från den övriga verksamheten, rapporterar Reuters.

Det ska genomföras innan årets slut.

Läggs inte ned

Beskedet om att separera de ryska affärerna innebär alltså inte att verksamheten läggs ner.

Istället bryter Mondelez av den ryska delen från resten av företagets affärer.

– Vår plan är att verksamheten i Ryssland ska vara fristående med en självständig försörjningskedja före årets slut, framhåller Mondelez i ett pressmeddelande.

Därför behålls verksamheten

Mondelez menar själva att man behåller verksamheten i landet eftersom intäkterna annars hade kunnat hamna i händerna på en annan aktör.

Denna aktör, menar Mondelez, hade sedan kunnat “använda dem för att skydda sina egna intressen”.

Företaget understryker vidare att de dragit ner på verksamheten i Ryssland och sett en kraftigt minskad försäljning på grund av det.

Bred bojkott

Flera aktörer har valt att bojkotta Mondelez produkter, däribland SAS och SJ.

Även färjejätten Stena Line har beslutat att ansluta sig till bojkotten, rapporterar GP.

– Stena Line har fattat beslut om att stoppa alla inköp från Mondelez så länge som företaget fortsätter med sina kommersiella aktiviteter på den ryska marknaden, säger företagets kommunikatör Stefan Elfström.

Inga nya inköp

Stena Line kommer nu att fasa ut sitt lager med produkter från Mondelez och inte göra några nya inköp.

– Det handlar om de produkter som kommer från Mondelezgruppen.

– Där finns en rad olika produkter som Marabou, Toblerone men även produkter som förekommer i restauranger som Philadelphiaost, förklarar Elfström.

Stena Line har 39 färjor i rörelse över Europa.

Text: Redaktionen


Stor ukrainsk framgång

2024 05 19

Ukraina har lyckats ställa till det ordentligt för Ryssland.

Ryssland fortsätter att trycka på på flera håll i Ukraina och striderna är just nu mycket intensiva.

De ryska styrkorna gör framsteg och oro uttrycks nu om att detta kan vara början på den aviserade stora offensiven till sommaren.

Samtidigt har Ukraina lyckats ställa till det ordentligt för Ryssland.

Förstört fartyg

Ukraina meddelar att deras styrkor har förstört ett stort ryskt fartyg.

Det rör sig om minsveparen av typen Project 266-M Kovrovets, som ingick i den ryska Svartahavsflottan.

Det framhåller den ukrainska marinen på söndagen.

Ytterligare skepp

Uppgifterna om den förstörda minsveparen kommer som en uppföljning på flera ukrainska attacker mot ryska fartyg.

– Rapporten kommer mitt i Ukrainas pågående kampanj riktad mot den ryska Svartahavsflottan, där krigsfartyg skadas ett efter ett. I april uppgav Ukrainas flotta att den hade träffat Kommuna, ett bärgningsfartyg som sjösattes 1915 och är det äldsta fartyget som fortfarande är i tjänst i den ryska flottan, rapporterar Kyiv Post.

Intensifierar attackerna

Samtidigt fortsätter Ryssland att avancera i Kharkiv-regionen.

– Ryska styrkor har nyligen intensifierat sina ansträngningar för att inta den operativt viktiga staden Chasiv Yar och försöker utnyttja hur ryska offensiva operationer i norra Kharkiv Oblast och pågående offensiva operationer i hela östra Ukraina har skapat större tryck på ukrainska styrkor över hela regionen, framhåller tankesmedjan Institute for the Study of War.

Viss balans

Ukrainas Volodymyr Zelenskyj har menat att man har viss koll på situationen, men att mycket intensiva strider råder.

– Den ukrainska generalstaben rapporterade att ryska styrkor genomförde ett misslyckat, grovt förstärkt mekaniserat angrepp i kompanistorlek med två stridsvagnar och 21 infanteristridsfordon  i riktning mot Novyi Microraion i östra Chasiv Yar den 17 maj. Den ukrainska generalstaben rapporterade att ryska styrkor genomförde ett grovt förstärkt mekaniserat angrepp i plutonsstorlek i samma område den 18 maj, meddelar ISW.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Matjätte sänker priserna – på nästan hela sortimentet

2024 05 20

En av landets största livsmedelsgiganter sänker priset på nästan alla varukategorier.

Det är Coop Sverige som på måndagsmorgonen går ut med beskedet att man sänker priset på nästan hela butikssortimentet i 58 butiker utspridda över hela landet.

Kunderna kommer att kunna ta del av de nya priserna i företagets lågpriskedja X:tra som finns på drygt 50 orter i Sverige.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tillförordnad affärschef X:-tra på Coop Sverige, i en kommentar.

"Långt över 500 varor"

De nya priserna gäller från och med idag den 20 maj.

Totalt prissänks “långt över 500 varor” med minst fem procent. I många fall ännu mer. Coop bekräftar att nästan alla kategorier omfattas av det man kallar för “prisras”.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder, säger Sven Skarlöv.

– X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna.

Gäller tills vidare

Coop Sverige är tydliga med att det inte handlar om en tidsbestämd kampanjperiod. Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment tills vidare.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. 

– Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, som även ger besked om att ett Coop X:tra kommer att öppna i Akall i Stockholm den 30 maj.

Vill se fler butiker

Coop har tidigare varit tydliga med att man vill storsatsa på sin lågpriskedja. I april förra året gick Coop Sveriges ordförande Leif Linde ut med att man vill se att kedjan etablerar sig snabbare.

– Det behövs en mycket större satsning på X:tra, sade han till Dagligvarunytt vid tillfället.

Foto: M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen