Mängder av reklam stoppas i Sverige

2023 11 20

Flera reklamfilmer stoppas i Sverige.

Det uppger Konsumentombudsmannen (KO) i ett uttalande.

KO har satt stopp för fyra lånebolags reklamfilmer.

Det handlar om följande bolag:

- Zmarta

- Lendo

- Sambla

- Enklare

Enligt KO ger bolagens reklamfilmer för samlingslån intrycket att lånet är ett lätt och nästan lite skojigt sätt att lösa ekonomiska problem.

Sådan reklam är inte tillåten.

– Lagen säger att företagen inte får framställa krediter som ett enkelt sätt att komma till rätta med eventuella ekonomiska problem.

– Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder nu därför Lendo, Zmarta, Sambla och Enklare att visa flera av sina reklamfilmer. Skulle företagen bryta mot förbudet framöver riskerar de att dömas att betala ett vite på mellan 1 miljon och 1,5 miljoner kronor vardera, skriver KO.

Pekar ut stor risk

Elin Berner, processråd vid KO, framhåller att lån inte är som vilken vara som helst.

– Många människor riskerar att ta lån som de sedan inte klarar av att betala tillbaka, och därför måste företagen vara neutrala när de informerar om sina krediter, säger hon och påpekar att konsumentkreditlagen säger att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. 

–  I förarbetena till lagen står det också att marknadsföringen inte får framställas på ett sätt som kan missleda kunden i fråga om de ekonomiska konsekvenserna av krediten. Marknadsföringen får inte heller framställa krediten som en bekymmersfri lösning på kundens eventuella problem eller locka kunden till att fatta ett oöverlagt beslut om att binda sig för krediten. Reklamen ska i princip vara neutral; kunden ska själv avgöra i vilken mån krediten är förmånlig eller inte för honom eller henne.

Fastslår: Totalkostnaden kan öka

Låneförmedlarna Lendo, Zmarta, Sambla och Enklare erbjuder konsumenter en möjlighet att slå ihop flera smålån till ett stort lån.

KO konstaterar att konsumenternas månadskostnad kan komma att minska, men pekar på att totalkostnaden trots det kan öka, eftersom återbetalningstiden ofta blir längre.

Därför anser KO att reklamen kan vilseleda konsumenten om de ekonomiska konsekvenserna av krediten.

Företagen kan  överklaga beslutet.

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen