Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

Foto: Axfood

Text: Redaktionen