Många robotgräsklippare går sönder

2024 07 20

På senare tid har ovanligt många robotgräsklippare gått sönder.

Robotgräsklipparen är en populär och användbar apparat.

Men när den går sönder kan det bli dyrt att få den reparerad.

Under de senaste veckorna har ovanligt många robotgräsklippare gått sönder, rapporterar SR.

Det beror mestadels på vädret.

Enormt många reparationer

Under sommaren har det varit åskväder på många håll, vilket ofta leder till att robotgräsklippare går sönder.

– Det har varit enormt mycket de sista två veckorna med åska, det är helt otroligt, säger Josef Andersson i Ulricehamn, som jobbar med att reparera robotgräsklippare, till radiokanalen.

Blixtnedslag gör att det blir en överspänning som slår ut elektriska komponenter, vilket även SVT har rapporterat om.

Om sladden till strömstationen inte är utdragen så leder detta till att robotgräsklipparen går sönder.

Viktigt att dra ur

Josef Andersson är förbluffad över hur många trasiga robotgräsklippare och laddstationer som han har behövt reparera på senare tid. Det handlar om cirka 25 till 30 laddstationer per dag.

Så många reparationer har han aldrig behövt göra tidigare.

– Nej, inte så extremt mycket som har orsakats av åska, om man säger så.

För att slippa problemet bör man tänka på att alltid dra ur sladden till laddstationen och laddslingan, så fort det är oväder i luften.

– Om man är hemma och märker att det ska bli oväder, så dra ur, säger han till radiokanalen.

Kan bli dyrt

Många upptäcker inte direkt att robotgräsklipparen har gått sönder. För en del blir det istället en tråkig överraskning när man kommer hem från semestern.

Att reparera robotgräsklipparen kan bli en dyr och ovälkommen historia, har SVT tidigare rapporterat.

Kostnaden kan variera beroende på vad som har gått sönder.

– Det kan kosta mellan 1 500 till 5 000 kronor att reparera, säger reparatören Lars Wernersson i Moheda till tv-kanalen.

Foto: Denoir, Wikipedia

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen