Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk region akutstänger

2025 09 11

Den ryska gränsregionen Belgorod har attackerats.

Enligt guvernören Vjatjeslav Gladkov har flera ukrainska drönare avfyrats mot mål i regionen. Han kallar det för en ”massiv attack” i ett inlägg på Telegram.

Akutstänger

Läget är kritiskt, enligt guvernören. Nu meddelar han att Belgorod stängs ner helt och hållet.  

Köpcentrum och skolor håller stängt, och allmänheten uppmanas att stanna inomhus.

– Om det är möjligt, stanna hemma. Barn bör hållas instängda i den mån det är möjligt. Det gäller både förskolebarn och skolelever, säger Vjatjeslav Gladkov i en video på Telegram.

Guvernören tillägger att situationen ”övervakas noggrant” av lokala myndigheter.

– All information kommer att tillhandahållas så snabbt och effektivt som möjligt, säger han.

Civil person skadad

Gladkov uppger att en civil person har skadats i den ukrainska drönarattacken.

– Till följd av en drönarexplosion fick mannen splitterskador i buken och armen, framhåller guvernören.

Han uppger också att flera byggnader och fordon har skadats i attacken.

Ukraina har inte kommenterat uppgifterna.

LÄS MER: ”Är bara början” – motståndsgrupp till attack i Ryssland 

Strategiskt viktig region

Belgorod gränsar till Ukrainas regioner Sumy, Charkiv och Luhansk och används regelbundet av ryska styrkor för att iscensätta attacker mot Ukraina.

Regionen har tidigare varit måltavla för ukrainska offensiver. I mars 2024 korsade tre ryska rebellgrupper gränsen vid Belgorod.

Grupperna, som slåss på Ukrainas sida i kriget, erövrade flera byar innan de drog sig tillbaka till den ukrainska sidan.

LÄS MER: Julija Navalnaja varnar för sanktion mot Ryssland: Inför den inte 

Foto: Sociala medier resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Raseri mot bild i Lidls reklamblad: “Vi beklagar”

2025 09 11

Ett av Lidls senaste reklamblad väcker starka reaktioner.

Se bilden på annonsen genom att scrolla längst ned i artikeln.

Det är i en annons för det portugisiska bakverket Pasteis de Nata, som säljs på Lidl, som det syns en bild på en gul spårvagn.

Vagnen har stora likheter med bergbanan Glória som tragiskt kraschade i Lissabon förra veckan. Minst 15 personer dog i olyckan och flera skadades.

Bilden blir extra känslig eftersom den finns just på ett portugisiskt bakverk.

Olycklig tillfällighet

Lidl är medvetet om kritiken.

Kedjan framhåller också att man förstår reaktionerna, rapporterar SR.

I ett skriftligt svar till radion beklagar Lidl den olyckliga timingen med bilden. Förklaringen är att annonsbladen både planeras och trycks en lång tid i förväg innan de hamnar i butik.

Det går med andra ord inte att förutse den här typen av tillfälligheter.

– Kedjan förklarar att det inte är så enkelt att ändra på annonsbladen, framhåller radiokanalen.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot Powers reklam: “Sjukaste jag någonsin läst”

LÄS MER: Två matjättar slås samman

Det är bergbanan Elevador da Glória

Bergbanan, som har varit i drift sedan 1885, förbinder torget Restauradores i centrum med stadsdelen Bairro Alto på toppen av en kulle på bara tre minuter. 

Den avgår var 12:e minut från båda sidor, med start klockan 07.15. 

Sista avgången är klockan 23.55. 

– Från början drevs den av vattenmotvikt, men har varit eldriven sedan 1915, uppger Portugal Tourism Guide.

– Den fick sitt nuvarande utseende på 1920-talet, när den målades gul.

Här är bilden

Se bilden på det kritiserade annonsbladet genom att klicka här (länk till Sveriges Radio).

LÄS OCKSÅ: ”Kan spara 22 000 kronor” – Lidl går på offensiven

Text: Redaktionen