JUST NU: 15-årig pojke död i olycka
En 15-årig pojke har förlorat livet av en olycka i Götene, Västra Götalands län.
Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.
Pojken har avlidit till följd av skadorna efter en otäck olycka under torsdagskvällen när en A-traktor körde av vägen.
– En person, en yngre man i 15-årsåldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade, informerar vakthavande befäl från polisen.
20-åring anhållen
Det var vid 19-tiden igår kväll som polisen rapporterade en olycka söder om Kestad i Götene.
Fyra unga män skadades och samtliga fördes till sjukhus.
Polisen utreder händelsen.
– Förundersökning gällande vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada samt olovlig körning, bekräftar myndigheten.
Rubriceringen har nu ändrats efter dödsbeskedet på morgonen.
– En person som var förare av fordonet, en man i 20-årsåldern, har anhållits efter händelsen och är misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik.
Fordonet har tagits i beslag för att genomgå en teknisk undersökning.
Olyckorna har minskat
Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.
Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer. En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.
Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.
Nya regler
I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.
För två månader sedan ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.
Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.
Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.
Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.
Text: Redaktionen