Man gripen på Landvetter – försökte lämna landet

2023 12 28

Polisen och Tullverket har gjort en gemensam insats på flygplatsen Landvetter utanför Göteborg.

En misstänkt person har skapat uppståndelse på flygplatsen, rapporterar polismyndigheten på torsdagskvällen.

Drog uppmärksamhet

Det handlar om en man vars agerande drog uppmärksamhet till sig av tullen.

– Mannen greps av tulltjänstemän och lämnades senare över till gränspolis, uppger Göteborgspolisen.

Den misstänkta gärningsmannen misstänks nu för grovt penningtvättsbrott.

– Mannen har försökt lämna landet med en större summa kontanter på sig. En förundersökning om grovt penningtvättsbrott har inletts. 

Betydande summa pengar

Polisen vill i nuläget inte avslöja hur mycket pengar den misstänkte försökte föra ut ur Sverige.

– Vi har en uppfattning om det, men det är en uppgift som vi behåller för oss själva.

Det säger polisen till Aftonbladet avseende pengasumman.

Det står dock klart att det handlar om en betydande summa pengar som mannen försökte få med sig på ett flygplan.

Medborgarskapet klarlagt

Även om den misstänkte försökte lämna landet så är han hemmahörande i Sverige enligt polisen.

– Det är en svensk medborgare, säger polisens presstalesperson till Expressen.

Polisen är í övrigt mycket förtegen om detaljerna kring det inträffade.

– Vi är i en känslig fas av utredningen, förklarar polisen.

Mannen i fråga befinner sig nu i polisens förvar.

Många viktiga frågor

Nästa steg för polismyndigheten är att kontrollräkna hur mycket pengar det handlar om.

Därefter ska mannen förhöras av polisen som hoppas få klarhet i en rad obesvarade frågor.

Var pengarna kommer ifrån och vart mannen hade tänkt att föra pengarna samt om det fanns något särskilt planerat ändamål med pengarna är frågor som väntar på att få sina svar.

En förundersökning om grovt penningtvättsbrott har inletts.

Sju miljoner passagerare

Göteborg Landvetter Airport är Sveriges näst största flygplats och har 90 olika direktlinjer till Sverige, Europa och världen.

– Totalt passerar närmare sju miljoner passagerare flygplatsens dörrar varje år, där cirka 75 procent kommer från utrikesflyget, uppger Swedavia.

Flygplatsen som är öppen dygnet runt invigdes 3 oktober 1977.

Flygplatsen, som ersatte Torslanda flygplats, började byggas år 1972 och har under åren som gått byggts om och byggts ut i flera omgångar.

Landvetter har en passagerarterminal, 20 gater, 40 uppställningsplatser och en hangar uppdelad i två.

Foto: N. Morales

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen