Makalöst rekord för herr och fru Trump

2024 04 07

Donald och Melania Trump har de senaste timmarna lyckats med något inget annat presidentpar lyckats med förut.

För att slå rekordet hade det äkta paret bjudit in till en stor fest hos sin stenrika vän John Paulson i Palm Beach i Florida.

1,22-miljardersvilla

John Paulson tjänade enorma summor på börsen i samband med bankkrisen 2007 och i helgen lät han Donald och Melania Trump vara värdpar i hans lyxvilla i Florida.

Villan är värd otroliga 1 220 miljoner kronor vilket i miljarder räknat blir 1,22 miljarder kronor.

Tillställningen ägde rum på lördagen och på söndagen kan man nu meddela att ett jättelikt rekord sattes i samband med festen.

Hög entréavgift

– Detta har varit en otrolig kväll redan innan den ens har startat.

– Anledningen är att människor vill bidra till att Make America Great Again.

Det sade Melania Trump när hon promenerade in till festen.

Gästerna på festen fick nämligen inte komma in gratis utan var tvungna att betala en entréavgift för att bli insläppta.

Prislappen för att få komma in och mingla och dricka cocktails med Melania och Donald Trump låg på en jättehög nivå.

Sitta vid Trumps bord

– Från 2,7 miljoner kronor per person för de som deltog i arrangörskommittén.

– Och upp till 8,8 miljoner kronor. Då fick man sitta vid Trumps bord, rapporterar CNN.

Pengarna går till Donald Trumps valkampanj och innebär ett nytt pengarekord.

Aldrig förr har så mycket pengar samlats in vid ett enda pengainsamlingsevent i USA:s presidentvalshistoria, rapporterar AP.

Dubbelt så mycket

Totalt fick Donald och Melania Trump in 540 miljoner kronor med syfte att återigen göra dem till världens mäktigaste person respektive USA:s First Lady.

Det är nästan exakt dubbelt så mycket pengar som Joe Biden lyckades samla in när han nyligen höll ett motsvarade event i New York tillsammans med Barack Obama och Bill Clinton.

– Vi har budskapet, organisationen och pengarna att lyfta president Trump till valseger den 5 november, säger Trumps kampanj i ett uttalande.

Foto: Official White House Photo av A. Hanks

Text: Redaktionen


Dansk jätte utmanar Biltema – närmar sig 30 butiker i Sverige

2024 07 05

Den danska detaljhandelskedjan Thansen öppnade sin första butik i Sverige 2022.

Vid lanseringen av butiken meddelade kedjan – som bland annat säljer biltillbehör och reservdelar till bilar och cyklar – att man ska ta upp kampen mot konkurrenten Biltema som har över 60 varuhus i Sverige.

Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.

Nu har Thansen presenterat resultatet för sitt första riktiga verksamhetsår i Sverige, 2023.

Bolaget redovisar gröna siffror.

Efter att ha öppnat flera nya butiker under fjolåret ökade nettoomsättningen kraftigt från 970 000 kronor till 24,9 miljoner kronor.

Thansen noterade en vinst på en miljon kronor under 2023.

Ett imponerande resultat, rapporterar E-handel.

Sajten pekar på att bolaget lyckats gå med vinst, trots att rörelsekostnaderna ”ökade enormt” under fjolåret – från 3,3 till 44,9 miljoner kronor.

Vill öppna 30 butiker

I slutet av 2024 kommer Thansen ha 15 till 17 butiker i Sverige. Målsättningen är att slå upp 30 butiker i landet senast 2027.

–  Vi letar naturligtvis efter helt rätt lägen och vill ha bra grannar runt oss. Lyckas det så når vi de 30 butikerna på fem år. Ja, på sikt går vi kanske om både Danmark och Norge, sade Thansens Sverigeched Kim Clausen till Dagens Handel för två år sedan.

Fakta Thansen

- Dansk detaljhandelskedja

- Har 84 butiker i Danmark och 40 butiker i Norge

- Sortimentet består bland annat av bildelar/bilutrustning, däck/fälgar, cyklar, camping/marin, elektronik/mobil, verktyg och lek/fritid

- Grundades 1991 av Bent Jensen, som också äger företaget

- Har beskrivits som ”Biltemas främsta utmanare”

Foto: Thansen 

Text: Redaktionen


Svenska folket sätter ned foten – flera varor kan försvinna från matbutiker

2024 07 05

Svenska folket handlar annorlunda i dag jämfört med tidigare.

Det visar en konsumentundersökning från företaget EY.

Varannan konsument i Sverige uppger att de endast köper märkesprodukter som är på rea eller kampanj. Många väljer i stället att köpa mer av butikernas egna märken.

Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att butikernas egna varumärken tillfredsställer deras behov lika bra som vanliga varumärken och 57 procent framhåller att butikernas egna varumärken hjälper dem att spara pengar.

Varor kan försvinna

Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, konstaterar att den nya trenden kan påverka utbudet i matbutiker runt om i Sverige.

Om konsumenterna fortsätter att köpa butikernas egna märken i lika stor utsträckning kan andra varumärken försvinna från butikshyllorna, enligt Malin Andrée.

– Butiker tar tillvara på denna trend genom att investera i sina egna varumärken, vilket hotar platsen för andra varumärkens produkter på hyllorna. Förlusten av distribution kommer att påverka märkesvarors förmåga att leverera volym, säger hon.

Förutspår stora satsningar

Malin Andrée förutspår att många stora varumärken kommer gå fram med stora satsningar för att motverka trenden.

– Allt fler konsumenter upptäcker värdet och den förbättrade kvaliteten i butikernas egna märken, vilket gör att varumärken kommer att behöva spendera mer för att vinna tillbaka dem, säger hon och tillägger:

– Vår undersökning visar att yngre generationer gärna köper kopior av populära produkter, vilket avsevärt minskar en framtida konsumentgrupp för dagens varumärken. Varumärken kommer därför behöva investera i både innovation, förbättrade produktutbud och starkare marknadsföringsinsatser för att skilja sig från mängden och driva tillväxt.

Om undersökningen

- Ey Future Consumer Index är en återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid.

- Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder: USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Argentina, Chile, Colombia, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Irland, Spanien, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, Sydkorea, Saudiarabien, Sydafrika, Vietnam, Nigeria och Nederländerna. Sverige hade 500 respondenter.

- Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

Källa: Ey

Foto: Ica Gruppen 

Text: Redaktionen