Majoritet av partierna öppna för att införa vaccinpass i Sverige

2021 09 09

En klar majoritet av partierna säger ja till att införa vaccinpass i Sverige eller är positiva till att granska hur vaccinpass kan införas.

Bara Vänsterpartiet säger nej enligt en enkät som SVT genomfört.

Land efter land i Europa har infört olika varianter av vaccinpass för att uppnå följande:

🔸 Minska smittspridningen

🔸 Få fart på näringslivet igen

🔸 Öppna upp kultur, bio, teater, konserter, idrott, resor med mera för publik och besökare

🔸 Öka vaccinationstäckningen

🔸 Minska risken för nya mutationer

Och en granskning av SVT visar nu att de flesta partierna i Sverige är positiva till att införa vaccinpass eller är positiva till att titta närmare på hur de ska kunna införas.

▪Moderaterna

– Det är rimligt att man återfår sin frihet efter att ha tagit sina vaccinationer, säger M:S talesperson Camilla Waltersson Grönvall (M) till SVT. M vill att det ska kunna användas både på restauranger och evenemang.

▪Liberalerna

L vill att det ska kunna användas både på restauranger och evenemang.

▪Kristdemokraterna

Är generellt positiva men inte på restauranger utan bara vid större evenemang. 

▪Centern

C är öppna för vaccinpass men markerar återhållsamhet och betonar att det utgör ett stort ingrepp i människors frihet att kräva giltiga pass för att kunna röra sig i offentliga lokaler. 

▪Socialdemokraterna

S har tidigare meddelat att man är öppen för att titta på covidpass.

– Vi har ju från regeringens sida tidigare sagt att när det gäller stora evenemang så är det inte omöjligt att vi skulle behöva de här covidbevisen, säger socialminister Lena Hallengren till SR.

▪Miljöpartiet

Ingår i S-MP-regeringen och står därmed bakom regeringens besked att se över möjligheten till covidpass. I SVT:s enkät uppgav dock MP att partiet inte tagit ställning i frågan.

▪Vänsterpartiet

Är det enda partiet som säger blankt nej till vaccinpass. 

– Det är lätt att säga vi vill ha covidpass överallt, men det måste ju också finnas någon slags fakta att utgå ifrån. Och vi tycker inte riktigt att vi har den, säger V:s talesperson Karin Rågsjö till SVT..

▪Sverigedemokraterna

SD uppger till SVT att partiet inte tagit ställning ännu.

Innebär inte tvång

SVT rapporterar att flera av partierna betonar att det inte skulle handla om någon lag om att alla aktörer måste införa vaccinpass. I stället handlar det om att möjliggöra för olika aktörer att välja hur de vill göra.

– Det här ska ju snarare vara en frivillighet och en möjlighet, säger Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall.

ANALYS
Redan i augusti gav jag prognosen om att vaccinpass kommer att införas i Sverige. Däremot tar det uppenbart mycket längre tid att komma fram till ett beslut vilket dessvärre karaktäriserar Sveriges agerande i en rad frågor under hela pandemin. Samtidigt är hela 81 % av väljarna positiva till att införa någon form av vaccinpass men i sociala medier ägnar sig som vanligt en liten icke-representativt grupp personer åt hatkampanj mot såväl vaccinet som vaccinpass,

Vem håller i styråran

Testningen, åtgärder inom äldreomsorgen, folksamlingsbegränsningen, munskydden med mera har införts långt efter att många andra länder har agerat. Regeringen fick även kritik av den oberoende Coronakommissionen för sin senfärdighet och man är nu återigen mycket sent ute med coronapassen.

Man får känslan av att det inte finns någon som håller i styråran.

Foto: E-hälsomyndigheten

[yop_poll id="596"]

SD-toppar nekas av Hemvärnet

2025 12 02

Pontus Persson, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, och SD-ledamoten Richard Jomshof har nekats antagning till Hemvärnet.

Nu hävdar SD-topparna att det handlar om politisk diskriminering.

– Jag vill inte att det blir en politisk fråga, jag vill bara försvara mitt land. Men jag har inte fått någon förklaring, så då är det enda skäl jag kan tänka på – mina politiska åsikter. Och är det så att Hemvärnet inte tycker att man kan sympatisera med Sveriges näst största parti, och det är över 20 procent av befolkningen, då har vi ett problem, säger Pontus Persson till Kvartal.

SD-toppen Richard Jomshof berättar att han också nekats antagning till Hemvärnet. Även Jomshof bedömer att han sannolikt nekats på grund av sitt partimedlemskap.

– Har gjort värnplikt (grad furir). Sökte till Hemvärnet när Ukraina attackerades och kände att jag ville delta i närförsvaret vid ett eventuellt skarpt läge. Fick ett mejl för ett år sedan att min ansökan var avbruten. Förbannat märkligt om du frågar mig, men troligtvis rör det sig om politisk diskriminering i båda fallen, skriver han på X i ett svar till Pontus Persson.

Hemvärnet svarar

Hemvärnets kommunikationschef Jessica Dahlin har kommenterat uppgifterna. Hon uppger att Persson inte godkändes i säkerhetsprövningen.

SD-politikern har framhållit att han först blev godkänd i säkerhetsprövningen, men att beslutet drogs tillbaka efter en vecka.

Hemvärnet uppger att det skett ett misstag.

– Vad gäller det specifika fall som refereras till, gällande information om en godkänd säkerhetsprövning, så har det skett av misstag. Det var felaktig information som gick ut, något vi såklart beklagar, säger Jessica Dahlin till Kvartal.

”De är säkerhetsrisker”

Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad kritiserar politikernas frispråkighet. Han anser att agerandet bör klassa både Jomshof och Person som ”säkerhetsrisker”.

– Undrar om Jomshof och Persson förstår att de nu i handling visar att de är säkerhetsrisker. Att offentligt sprida spekulativ kritik mot Försvarsmakten torde i sig diskvalificera dem i en säkerhetsprövning, eftersom man i den bland annat bedömer lojaliteten mot försvarets intressen, skriver han på X.

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa

FAKTA: Hemvärnets säkerhetsprövning

- Säkerhetsprövningen inleds med en intervju som tar cirka 2–3 timmar att genomföra.

- Som en del av säkerhetsprövningen kan Försvarsmakten även göra en bostadskontroll om det skulle vara aktuellt med hemförvaring av vapen.

- Efter säkerhetsprövningsintervjun gör Försvarsmakten även en registerkontroll, samt efterfrågar ett yttrande från den sökandes hemkommun.

Källa: Försvarsmakten

LÄS OCKSÅ: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen