ANDERSSON: ”Ljög svenska folket rakt upp i ansiktet”

2022 11 30

Socialdemokraternas Magdalena Andersson går till hårt angrepp mot statsminister Ulf Kristersson (M).

I en intervju med DN anklagar Andersson M-ledaren för att ha ljugit om när regeringens elstöd skulle vara på plats.

– Högkostnadsskyddet för hushåll och företag mot de extrema elpriserna, finns på plats den 1 november, framhöll Ulf Kristersson till Di i september och betonade att det var ett vallöfte från samarbetspartierna M, KD, L och SD.

”Ljög svenska folket rakt upp i ansiktet”

Magdalena Andersson lyfter fram uttalandet från Kristersson och riktar skarp kritik mot statsministern.

– När det gäller just högkostnadsskyddet på el var han väldigt tydlig före valet att det skulle vara på plats 1 november, säger hon till DN.

S-ledaren tillägger:

–  Han kunde inte beskriva hur, men det var ett tydligt löfte till svenska folket och det har de nu brutit. Det är inte så att det hänt något utifrån som förklarar varför man inte levde upp till löftet. Han ljög hela svenska folket rakt upp i ansiktet.

”Inget svek”

Ulf Kristersson har tidigare svarat på kritiken som riktats mot fördröjningen av det statliga elstödet.

– Det är inget svek. Jag tror att alla förstår att man måste vara i regeringsställning för att kunna fatta regeringsbeslut, sa han till Di den 14 oktober – fyra dagar innan M-ledaren presenterade sin regering.

Utbetalning i februari

Tidigare på onsdagen meddelade regeringen tillsammans med Försäkringskassan och Svenska kraftnät att utbetalningen av elstödet kommer att påbörjas i februari.

– Planeringen är att utbetalningarna ska påbörjas under februari om inget oförutsett sker, konstaterade äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

Dröjer för företagen

Utbetalningarna kommer att ske i två led. 

Första steget är utbetalning till hushållen och kommer att ske automatiskt, utan att hushållen manuellt behöver ansöka om stödet.

Därefter kommer företagen – men den frågan bereds och kommer att dröja ytterligare.

– Prognosen är god, lovar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen