Livsviktigt sms-utskick till svenskar utomlands

2023 10 17

Svenskar var en måltavla för gärningsmannen som begick gårdagskvällens terrordåd i Bryssel.

Det bekräftade Belgiens premiärminister Alexander De Croo på en presskonferens tidigt i morse.

– Han gick specifikt på svenska supportrar, säger ministern.

Fortsatt fara för svenskar

Terrorhotnivån i landet har höjts till den fjärde nivån, vilket innebär ett mycket allvarligt och överhängande hot för terrordåd.

Samtidigt har polisen i Belgien också tilldelats information om att svenska mål eller personer är i fortsatt riskzon att drabbas.

– Polisstyrkor har ombetts att utföra särskild bevakning för svenska intressen i vårt land, framhåller Belgiens nationella kriscenter i ett pressmeddelande.

Livsviktig sms-uppmaning

På morgonen har också sms med livsviktiga uppmaningar skickats ut till utlandssvenskar och svenska besökare i Bryssel, rapporterar SVT.

I sms:en står det att om man har hittat en säker plats ska man inte röra sig bort från den.

– Den svenska kyrkan här i Bryssel har fått uppmaningen att hålla stängt, säger tv-kanalens korrespondent Ulrika Bergsten direkt från den belgiska huvudstaden.

– Man uppmanar folk att ta ned sina flaggor och inte skylta med att man är svensk, säger hon också.

Säpo: "Jätteallarligt läge"

Svenska Säkerhetspolisen, Säpo, följer händelseutvecklingen mycket noga.

– Vi har tät kontakt med våra internationella partners, säger Säpos presstalesperson Adam Samara till Sveriges Radio.

Han betonar att det är ett “jätteallvarligt läge”.

– Sverige har hamnat i ett allt tydligare fokus och blivit ett allt mer prioriterat mål för våldsbejakande islamistisk extremism.

Iklädda landslagströjor

De två svenska medborgare som sköts ihjäl igår var iklädda svenska landslagströjor och ska ha varit på plats för att se matchen mellan Belgien och Sverige.

En tredje svensk sköts också och är skadad.

Matchen avbröts i halvtid vid ställningen 1-1 efter att informationen om terrordådet nått arenan och spelarna.

Lämnade arenan 04.00

Hundratals svenska supportrar hölls kvar på arenan ända till klockan 04.00 i natt innan de evakuerades därifrån. 

Enligt Expressen kommer de att få poliseskort till flygplatsen.

Landslaget har redan flugit hem igen, meddelar Svenska Fotbollsförbundet på tisdagsmorgonen.

Våra tankar är hos offren och deras anhöriga i denna svåra stund. Det som skett är en vidrig attack på oskyldiga människor som skulle gå på en fotbollsmatch. Vi känner alla en enorm ilska och sorg, men måste samtidigt behålla lugnet, sade Fredrik Reinfedlt, ordförande i SvFF, i ett pressmeddelande igår.

Foto: K. McClintock

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen