Mycket sällsynt fall: Barn omhändertaget – sjukhus anmäler sig själva

2024 03 27

Sjukvården i Region Skåne har vilseletts av oriktiga uppgifter från föräldrar.

Under flera år har ett litet barn utsatts för misshandel genom föräldrars förfalskning av symtom.

Det är verksamheten Habiliteringen, som ger stöd och behandling till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning, som förts bakom ljuset.

I flera år har föräldrar förfalskat symptom för sitt barn, som i dag är 12 år.

Habiliteringen har valt att göra en lex Maria-anmälan efter avslöjandet.

– Ett 12-årigt barn har under flera år utsatts för misshandel genom föräldrars förfalskning av symtom. Det är ett tillstånd som kallas Münchhausen by proxy eller ”barnmisshandel genom förfalskning av symtom” förkortat BGFS, står det i anmälan.

”Gjort en polisanmälan”

Petra Bovide är verksamhetschef för Habiliteringen i Region Skåne.

Hon kommenterar fallet i en intervju med Sydsvenskan.

–  Barnet är nu omhändertaget, befinner sig i en trygg miljö och mår mycket bättre. Vi har också gjort en polisanmälan, säger hon till tidningen.

Skadat barnet 

I anmälan framhåller Region Skåne att ”sjukvården vilseletts av oriktiga uppgifter från föräldrar”.

Vidare framgår det att vårdskadan, som anmälts enligt lex Maria, har utvecklats under flera års tid.  

– Under flera år har alltför många sjukvårdande insatser saknat objektiva undersökningsresultat och kliniska observationsfynd och i stället har sjukvården helt eller i alltför hög grad enbart förlitat sig på föräldrarnas uppgifter, beskrivningar och återkoppling, står det i anmälan.

På frågan om sjukvården litat för mycket på föräldrarna, svarar Petra Bovide:

– Det normala är att ha stor tilltro till föräldrars berättelser och beslut. Men här har sjukvården blivit vilseledd och manipulerad.

Verksamhetschefen uppger att den mångåriga misshandeln har hämnat barnets utveckling.   

– Det här barnet har förmågor som är mycket större än vad som har beskrivits, som det inte har kunnat utveckla, säger Petra Bovide till Sydsvenskan.

Det här är Münchhausen by proxy

Münchhausen by proxy är en mycket sällsynt form av barnmisshandel. Kort sammanfattat innebär misshandeln att föräldrar förfalskar sjukdomssymptom för barnet, eller gör barnet sjukt.

Det bör inte betraktas som en psykiatrisk diagnos, enligt barnpsykiatrikern Björn Lundin.

– Det är inte mer en diagnos än vad till exempel mord eller misshandel är – det sätter man inte heller en diagnos på. Även om man kan ana att det finns en problematik bakom när man gör sådant här, säger han till SVT Nyheter.

Foto Emil Langvad Region Skåne

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen