Lisebergs jättesatsning i blåsväder

2023 06 28

Lisebergs jättesatsning på ett nytt äventyrsbad präglas av flera brister.

Äventyrsbadet ska kallas för Oceana och är en del av Lisebergs stora jubileumsprojekt.

Våren 2024 ska anläggningen stå färdig, och 500 000 besökare ska kunna tas emot varje år.

Men nu uppdagas flera anmärkningsvärda brister.

I ett nytt avslöjande visas att Liseberg direkt eller indirekt har anlitat samarbetspartners med minst sagt tvivelaktiga incidenter på kontot, rapporterar Göteborgs-Posten.

Försökte köra på anställd

I våras gjordes en kontroll av bygget.

Det visar sig då att ett byggföretag i Örebro finns representerat – ett företag vars ägare samma månad dömdes till ett och ett halvt års fängelse för grov misshandel.

Han hade i november 2021 med en lastbil försökt köra på en tidigare anställd, med konsekvensen att offret fick gå på kryckor och sjukskrivas under flera veckor.

Samma byggägare är även dömd för ekonomisk brottslighet och finns totalt med i åtta avsnitt i belastningsregistret.

Skuld på 600 000 kronor

NCC är huvudentreprenör för den nya vattenparken. Företaget har därefter tagit in underentreprenörer, och det är här byggfirman i Örebro finns med.

I kontrollen upptäcktes också ett slovakiskt företag som har en skuld på 600 000 kronor till den inhemska Försäkringskassan och flera andra företag med avvikelser.

Är byggherre

Liseberg hade förväntat sig bättre resultat i kontrollen. Man skjuter ansvaret på NCC.

Samtidigt är det Liseberg som är så kallad byggherre, det vill säga den som låter utföra projektet.

– Det är ju NCC:s ansvar och vi har ställt kraven mot dem när vi upphandlade, säger Thomas Sjöstrand, vd på Lisebergs AB Skår, den kommunala nöjesparkens utvecklingsbolag, till GP.

"Inte bra"

Det var exakt en sådan här situation, med oseriösa företag, som Liseberg hade hoppats slippa när just NCC anlitades.

Nöjesparken har nu försatts i en situation man inte hade räknat med.

– Det är inte bra. Vi är inte positiva till det här, säger Thomas Sjöstrand.

NCC själva har meddelat via presschefen Amelie Winberg att ser allvarligt på uppgifterna och att byggföretaget i Örebro har stängts av, enligt GP.

"Olikt allt annat"

Liseberg har slagit på stora trumman gällande det enorma äventyrsbadet.

– Det blir en storslagen vattenupplevelse, olik allt annat som finns på marknaden i Skandinavien idag, framhåller man på sin hemsida.

Badytan kommer att vara nästan 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus och beskrivs vidare av Liseberg själva som “norra Europas häftigaste vattenattraktioner”.

"Precis vad vi behöver"

Förhoppningarna på Oceana har varit mycket höga, inte minst efter att Liseberg fick hålla stängt under långa perioder i samband med pandemin.

– Det här är precis vad destinationen Göteborg behöver för att få igång turistnäringen igen efter Coronakrisen, sade Lisebergs numera andre vice ordförande Christer Holmgren (M) 2020 till Mitt i.

Foto: Liseberg

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 02

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen