Lisebergs jättesatsning i blåsväder

2023 06 28

Lisebergs jättesatsning på ett nytt äventyrsbad präglas av flera brister.

Äventyrsbadet ska kallas för Oceana och är en del av Lisebergs stora jubileumsprojekt.

Våren 2024 ska anläggningen stå färdig, och 500 000 besökare ska kunna tas emot varje år.

Men nu uppdagas flera anmärkningsvärda brister.

I ett nytt avslöjande visas att Liseberg direkt eller indirekt har anlitat samarbetspartners med minst sagt tvivelaktiga incidenter på kontot, rapporterar Göteborgs-Posten.

Försökte köra på anställd

I våras gjordes en kontroll av bygget.

Det visar sig då att ett byggföretag i Örebro finns representerat – ett företag vars ägare samma månad dömdes till ett och ett halvt års fängelse för grov misshandel.

Han hade i november 2021 med en lastbil försökt köra på en tidigare anställd, med konsekvensen att offret fick gå på kryckor och sjukskrivas under flera veckor.

Samma byggägare är även dömd för ekonomisk brottslighet och finns totalt med i åtta avsnitt i belastningsregistret.

Skuld på 600 000 kronor

NCC är huvudentreprenör för den nya vattenparken. Företaget har därefter tagit in underentreprenörer, och det är här byggfirman i Örebro finns med.

I kontrollen upptäcktes också ett slovakiskt företag som har en skuld på 600 000 kronor till den inhemska Försäkringskassan och flera andra företag med avvikelser.

Är byggherre

Liseberg hade förväntat sig bättre resultat i kontrollen. Man skjuter ansvaret på NCC.

Samtidigt är det Liseberg som är så kallad byggherre, det vill säga den som låter utföra projektet.

– Det är ju NCC:s ansvar och vi har ställt kraven mot dem när vi upphandlade, säger Thomas Sjöstrand, vd på Lisebergs AB Skår, den kommunala nöjesparkens utvecklingsbolag, till GP.

"Inte bra"

Det var exakt en sådan här situation, med oseriösa företag, som Liseberg hade hoppats slippa när just NCC anlitades.

Nöjesparken har nu försatts i en situation man inte hade räknat med.

– Det är inte bra. Vi är inte positiva till det här, säger Thomas Sjöstrand.

NCC själva har meddelat via presschefen Amelie Winberg att ser allvarligt på uppgifterna och att byggföretaget i Örebro har stängts av, enligt GP.

"Olikt allt annat"

Liseberg har slagit på stora trumman gällande det enorma äventyrsbadet.

– Det blir en storslagen vattenupplevelse, olik allt annat som finns på marknaden i Skandinavien idag, framhåller man på sin hemsida.

Badytan kommer att vara nästan 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus och beskrivs vidare av Liseberg själva som “norra Europas häftigaste vattenattraktioner”.

"Precis vad vi behöver"

Förhoppningarna på Oceana har varit mycket höga, inte minst efter att Liseberg fick hålla stängt under långa perioder i samband med pandemin.

– Det här är precis vad destinationen Göteborg behöver för att få igång turistnäringen igen efter Coronakrisen, sade Lisebergs numera andre vice ordförande Christer Holmgren (M) 2020 till Mitt i.

Foto: Liseberg

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssarna pekar ut landets största fiende – varken USA eller Ukraina

2025 06 07

Ryska folket har fått rösta på vilket land de ser som Rysslands största fiende.

Det brutala ryska anfallskriget i Ukraina fortsätter.

Sedan februari 2022 har många västländer brutit kontakten helt med Ryssland – och många i östra Europa oroar sig över direkt militär konfrontation.

Nu pekar ryska folket ut landets största fiende – och då handlar det varken om Ukraina eller USA.

Största fienden

Trots de långvariga meningsskiljaktigheterna är det alltså inte USA som ryssarna ser som fiende nummer ett.

Inte heller är det landet som Ryssland för närvarande ligger i krig med.

Istället är det Natojätten Tyskland som ryska folket bedömer är landets största fiende just nu, rapporterar Moscow Times med hänvisning till en studie från det oberoende undersökningsföretaget Levada Center.

Undersökning visar

Tyskland (55 procent), Storbritannien (49 procent) och Ukraina (43 procent) rankas nu som de tre mest fientliga länderna i de ryska respondenternas ögon.

Andelen respondenter som angav USA som det land som är mest fientligt inställt till Ryssland har nästan halverats till 40 procent i år, jämfört med 76 procent 2024.

USA hamnar därmed på fjärde plats på listan, bakom Tyskland, Storbritannien och Ukraina.

Kriget fortsätter

Samtidigt fortsätter kriget i Ukraina.

En högt uppsatt ukrainsk tjänsteman uppger att den ryska militären har för avsikt att ta över halva Ukraina i slutet av 2026.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Halva Ukraina

ISW förklarar.

– Den ukrainska presidentkansliets biträdande chef, överste Pavlo Palisa, sade till reportrar den 5 juni att Ryssland sannolikt strävar efter att ta över hela Donetsk och Luhansk oblast senast den 1 september 2025 och skapa en buffertzon längs den norra ukrainsk-ryska gränsen senast i slutet av 2025, rapporterar ISW.

– Palisa sade också att Ryssland avser att ockupera hela Ukraina på östra stranden av floden Dnipro och ta över Odessa och Mykolaiv oblast senast i slutet av 2026.

Läs mer: Tiotals miljarder till Ukraina – Natoland ökar trycket

Foto: President of Russia Office resp K. Wright

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 07

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen