20 oktober 2025

Larm inifrån svensk fabrik – ”Jag går sönder”

2023 05 11

Anställda på batteriföretaget Northvolts fabrik i Skellefteå slår larm om en miserabel arbetsmiljö.

Flera anställda jobbar så mycket övertid att de blir sjuka, rapporterar tidningen Kollega.

Ingenjören Priya är en av dem. Hon arbetar på fabriken och har intervjuats av tidningen.

Priya berättar att hon ibland jobbar 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

– Jag är aldrig fri från jobbet. Det är inte något tvång att jobba på helgen, men vi förväntas vara ajour med vad som händer och för att inte skapa en orimlig arbetsbörda i början av veckan, säger hon till tidningen.

Utländsk arbetskraft

Enligt ingenjören är det framför allt anställda från utlandet som ”jobbar orimligt många timmar”.

Utländska arbetare har ett visum kopplat till anställningen.

Om de säger upp sig måste de hitta ett nytt jobb i Sverige inom tre månader.

Annars tvingas de lämna Sverige.

Priya berättar att den tunga arbetsbördan har påverkats hennes hälsa.

Hon valde att uppsöka en läkare.

Diagnosen kom snabbt. Priya visade upp kraftiga utmaningssymptom och var på gränsen till en kollaps.

Nu har hon sagt upp sig.

– Det som var sorgligt var att min läkare sa att jag inte var den första från Northvolt. Jag går sönder och fler med mig. Frågan är hur många som ska drabbas innan något görs, säger hon till tidningen Kollega.  

Har varit i blåsväder tidigare

Northvolt har varit i blåsväder förut.

Arbetsmiljöverket har tidigare funnit flera brister i säkerheten på batterifabriken.

Bristerna handlade bland annat om otillräckligt skydd för att byggarbetare  inte ska kunna falla från hög höjd. Arbetsmiljöverket noterade även grävmaskiner och lyftkranar utan korrekt besiktning, rapporterade SVT Nyheter för drygt ett år sedan. 

– Det genomförs ju sådana här inspektioner löpande av större byggen, och även om bristerna som belyses är mindre än vid tidigare tillfällen så är förstås varje brist en brist för mycket, sa  Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, inspektionen till tv-kanalen efter kontrollen.

Brutit mot regler

Utöver säkerhetsbristerna uppges även tolv utländska arbetare ha jobbat på Northvolt utan tillstånd.

Åklagare yrkar på att företaget ska betala 600 000 kronor i en särskild avgift, rapporterar DN.

Vidare skriver tidningen att Förvaltningsrätten har beslutat att fyra bolag – som i somras arbetade med bygget av batterifabriken – totalt ska betala cirka fyra miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Bolagen anklagas för att sakna kollektivavtal och för att ha brutit mot arbetstidsreglerna, erfar DN.

– Vid ett av företagen har 57 arbetstagare sammanlagt anlitats för 2 752 timmars otillåten arbetstid, uppger tidningen.

Fakta Northvolt

- Ett svenskt företag

- Företagets ambition är att tillverka ”världens grönaste batterier”, med minimalt koldioxidavtryck

Källa: Northvolt 

Läs mer här: Larm inifrån Northvolt: "Katastrofal arbetsmiljö"

Arkivfoto: G. Lazcano

Text: Redaktionen


22 juni 2026

“Enda alternativet” – Kreml nära ödesbeslut

2026 06 22

Kreml uppges vara på väg att spela ut vad som kan vara sitt sista kort i Ukrainakriget.

Rysslands militära produktion har stagnerat.

Med undantag för långdistansvapen och obemannade system har Putinregimen förlorat förmågan att öka vapenproduktionen, uppger källor för den ansedda tidningen Financial Times. 

– Utan investeringar är det omöjligt att öka vapenproduktionen, och det kommer att ta år, säger en av tre västerländska underrättelsetjänstemän som tidningen talat med.

“Enda alternativet”

Rekordlåg arbetslöshet och svårigheter att attrahera kvalificerade specialister för högteknologisk utveckling uppges också ställa till det för Ryssland.

Samtidigt har Ukrainas utveckling av drönare med längre räckvidder accelererat. Det har minskat den ryska fördelen av att vara fler soldater på slagfältet.

Nu återstår enbart Kremls “enda alternativ”, skriver FT.

Massmobilisering.

– Ryssland kommer att leta efter olika sätt att påverka situationen i Ukraina, men förutom kärnvapen tror jag inte att de verkligen kommer att kunna förändra stridernas förlopp under de kommande månaderna om de inte tillkännager ytterligare en mobilisering, säger Konrad Muzyka, chef för den polska analysgruppen Rochan Consulting, enligt exiltidningen The Moscow Times.

Andra läser: Natoland säger nej – vill inte motverka Ryssland

Sista kortet

En ny tvångsmobilisering i Ryssland har av experter uppskattats som Vladimir Putins sista kort att spela ut. Scenariot beskrivs som ett val mellan kriget eller ryska folket och skulle kunna rubba regimens stabilitet.

Det är något Putin har varit angelägen om att undvika, efter att den första "partiella mobiliseringen" visat sig vara oerhört impopulär och fick många ryssar att emigrera, uppgav CNN tidigare i juni.

Nigel Gould-Davies, senior fellow för Ryssland och Eurasien vid International Institute for Strategic Studies, menar att Kreml snart står inför “ett grundläggande val”.

– Om huruvida de ska radikalt öka sina krav på Rysslands ekonomi och samhälle eller skala ner sina krigsmål, säger han till samma kanal.

Andra läser: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


21 juni 2026

De swishar 200 kronor – se upp

2026 06 21

Många svenskar tar emot Swishpengar som de borde säga nej till.

Många barn och ungdomar övertygas om att ta emot pengar på Swish.

Nu går polisen ut med en varning.

Förfrågan om Swishöverföring

Det händer att barn och unga blir tillfrågade på stan eller i digitala forum om att ta emot Swishförfrågningar.

Enligt polisen kan det hända att någon kommer fram på stan och säger: ”Min mamma ska skicka mig pengar till mat men mitt kort funkar inte. Kan hon swisha till dig?”

Förfrågan gäller ofta mindre summor, cirka 200 kronor.

Men sedan swishas ofta en större summa, till exempel 15 000 kronor, som barnet eller ungdomen pressas att ta ut eller skicka vidare.

På så vis luras barn och unga att begå penningtvättsbrott via Swish, och personen som gör Swishförfrågningarna ingår i kriminella nätverk.

Det kan alltså handla om pengar som kommer från exempelvis narkotikabrott eller skjutningar.

– Var tjugonde barn mellan 9 och 17 har blivit ombedd av någon att ta emot och sedan skicka vidare pengar. Det kan verka oskyldigt, men kan faktiskt vara inkörsport till tyngre kriminalitet, säger Peter Tobisson, som jobbar med kriminell ekonomi i polisregion Syd, till SR.

LÄS OCKSÅ: SWEDBANK: Lägre priser i sommar - orsakar rusning

Håll ett vakande öga

Föräldrar uppmanas nu att föra en dialog med sina barn och ungdomar, och att vara vaksamma.

– Att ha en öppen dialog med barnen är väl en bra början, men sedan också förstås kanske ett lite vakande öga, se om det är ett förändrat beteende hos ens barn. Märker man att barnen skaffar nya bankkonton till exempel så kan det vara en indikation, säger Peter Tobisson till radiokanalen.

Konsekvenserna kan bli allvarliga för den som blir indragen, varnar polisen Syd på sin hemsida.

Man riskerar att bli skuldsatt och återbetalningsskyldig, få sitt bankkonto nedstängt, bli avstängd från Swish och Bank-ID, och i värsta fall bli dömd för penningtvättbrott och hamna i brottsregistret.

Öva med barnen

Föräldrar rekommenderas därför att hålla koll på bankkonton och transaktioner om man har ett minderårigt barn, och även att föra en dialog med unga vuxna vars konton man inte längre har insyn i.

Det kan även vara bra att öva med barnen på vad de ska göra om någon kontaktar dem. Prata om olika sätt att ta sig ur situationen. Man kan till exempel ljuga och säga att man inte har Swish och att man inte har bankkortet på sig, enligt polisen.

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA - hamnar en plats före

Foto: Swish

Text: Redaktionen