Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns
2024 01 26
Anställda på Klarna varnar för att kunder felaktigt betalar för varor som inte levereras.
Konsumenter som använder sig av betaltjänsten tvingas betala fakturor för varor som är trasiga – och i vissa fall finns inte ens varorna.
Flera kunder som på det viset har förlorat tusentals kronor har slagit larm om problemet, rapporterar P3 Nyheter.
Enligt radiokanalen beror detta på att artificiell intelligens kontrollerar kundtjänsten – och medarbetare får inte manuellt lov att ändra robotens beslut.
Återaktiverar fakturor
Det som sker är att opålitliga företag meddelar Klarna att en ny produkt har skickats efter att den första varit sönder eller inte levererats – när företagen egentligen bluffar.
AI:n tror då att problemet är löst och återaktiverar fakturan. Och robotens beslut får inte lov att ändras, bekräftar anställda för P3.
– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, säger en medarbetare, som valt att vara anonym, till radion.
Slår tillbaka
Många som betalar via Klarna berättar att de länge tänkt att det är säkert att handla om banken finns som alternativ, men att de nu ändrat uppfattning.
Filippa Bolz, global kommunikationschef, bekräftar att man använder sig av AI men förnekar rapporterna från företagets anställda och dess kunder.
– Uppgifterna om att medarbetare inte får ändra AI:ns beslut är helt felaktiga, framhåller hon i ett mejl till P3.
Hon uppmanar samtidigt berörda att ta kontakt för att felen ska kunna åtgärdas.
Ersätter personalen
I slutet av förra året slog Klarna på stort när man meddelade att företaget i mycket högre utsträckning kommer att börja implementera AI i verksamheten.
En följd blir bland annat att personalstyrkan minskar då fler jobb ersätts av artificiell intelligens.
– Saker som tidigare tog människor mycket tid kan göras mycket snabbare och mycket kortare, och vi behöver färre människor för att göra samma sak, sade Klarnas vd och Grundare Sebastian Siemiatkowski till The Telegraph i december.
Banken har även nyligen lanserat AI-teknik för att “höja shoppingupplevelsen”.
– Från och med nu kan nämligen prismedvetna konsumenter scanna streckkoden på varor i fysisk butik, för att få direkt tillgång till användbar produkt- och prisinformation, meddelade Klarna i ett pressutskick i oktober.
Foto: Klarna/Sophie Burgoyne
Text: Redaktionen