5 november 2025

“Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens

2023 11 30

Idag presenteras listan som inget företag vill hamna på.

Det handlar om konsumentorganisationen Råd & Röns “skamlista”.

Organisationen har samlat företagen som anmälts flest gånger till myndigheten Konsumentverket av Sveriges konsumenter.

Och på den osmickrande listan finns stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.

Men det är inget av dem som ligger på första plats.

Det gör istället Dinbilgaranti – med nästan tre gånger så många anmälningar som nummer två på samma lista.

Lurar kunder med "faktura"

Enligt Råd & Rön har många konsumenter lurats av falska bilgarantier och bilvärderingssajter.

Men allra flest anmälningar har alltså Dinbilgaranti – hela 633 stycken.

– Företaget skickar ut ett erbjudande om förlängd fordonsgaranti, som ser ut som en faktura och många känner sig lurade att nappa på detta, framhåller konsumentorganisationen på sin hemsida.

Kunderna luras därmed att betala för något som de egentligen inte önskar.

Och garantin de köper har visat sig vara mer eller mindre värdelös i praktiken.

Myndighet har varnat

Dinbilgaranti beskriver sig som “branschledande” och som ett skydd vid verkstadskostnader.

– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhåller företaget på sin webbplats.

Men man har varit i blåsväder flera gånger tidigare

Bland annat har Konsumentverket varnat för företaget.

Det brev som Dinbilgaranti skickar ut, och som är utformat som en faktura, är egentligen marknadsföring i form av erbjudande.

Konsumenter binder då upp sig i minst ett år och på flera tusen kronor.

Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala, antingen i tron att det rör sig om en faktura avseende ett redan ingånget avtal, eller att det är fråga om en garanti från tillverkaren av fordonet, understryker Konsumentverket.

"Inte seriöst"

På sajten Trustpilot, där kunder lämnar omdömen på företag, sågas Dinbilgaranti längs med fotknölarna av den absoluta majoriteten.

Företaget kallas för en “bluff”.

– Faktum kvarstår att företaget använder alla medel för att missleda och att det därmed inte är seriöst, skriver en kund och ifrågasätter varför inte polisen agerar.

Hela listan

  1. Dinbilgaranti, 633 anmälningar
  2. Cardata, 248 anmälningar
  3. Telenor, 170 anmälningar
  4. Allente, 161 anmälningar
  5. Klarna, 132 anmälningar
  6. Svenska Garantier, 109 anmälningar
  7. Paydrive, 49 anmälningar

Källa: Råd & Rön

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


23 oktober 2025

Skattesmäll väntar 200 000 svenskar nästa år

2025 12 10

En mängd svenskar riskerar en tydlig skattehöjning från 2026.

När reglerna för investeringssparkonto görs om 2026 väntar både skattelättnader och en betydande skattehöjning.

Runt 200 000 svenskar riskerar att hamna på fel sida gränsen och kan vänta sig en skattesmäll.

Dyrt ovanför gränsen

Från och med 2026 fördubblas det skattefria sparandet på ISK och kapitalförsäkring till 300 000 kronor, samtidigt som schablonskatten höjs till 1,065 procent efter att statslåneräntan skenat upp till 2,55 procent.

Det innebär att skatten stiger från 890 kronor till 1 065 kronor per 100 000 kronor, en ökning med 175 kronor.

För alla som ligger under 300 000 kronor blir skatten däremot noll.

– Skatten på ISK stiger nästa år, men samtidigt blir ett större sparbelopp helt skattefritt. Det gör att många faktiskt får lägre skatt, trots höjningen av schablonräntan, uppger Nordnet i en analys av förändringen.

Det skattefria utrymmet gäller per person och omfattar hela sparandet i både ISK och kapitalförsäkring.

Men effekten slår mycket olika beroende på kapitalnivå.

– För större kapital innebär det en tydlig skatteökning inför nästa år, meddelar Nordnet.

LÄS MER: Transportstyrelsen uppmanar bilister och fotgängare – gäller en månad framåt

Stora kapital straffas

Enligt Länsförsäkringars beräkningar landar brytpunkten där skatten blir oförändrad jämfört med 2025 på strax över en miljon kronor i sparande.

Under detta belopp minskar skatten, över det stiger den.

För dem som har stora kapital – en miljon kronor och mer – blir ökningen tydlig.

– När det kommer till att ha en miljon på ett investeringssparkonto (ISK), så är det omkring 200 000 svenskar som har det. Enligt Finansliv hade ungefär 9 400 personer 10 miljoner kronor eller mer på sina sparkonton, uppger Zmarta.

Det är just dessa som riskerar en märkbar skattesmäll när de nya reglerna träder i kraft.

– Brytgränsen där skatten blir oförändrad ligger strax över en miljon kronor. För kapital över den nivån stiger skatten, och för lägre kapital sjunker den tack vare det höjda grundavdraget, konstaterar Länsförsäkringar i sina kalkyler.

LÄS MER: Rusta överraskar – pangbesked från lågpriskedjan

Foto: Skatteverket

Text: Redaktionen


27 oktober 2025

Gmail-användare uppmanas – kolla inställningarna direkt

2025 12 10

Gmail-användare uppmanas att kontrollera sina inställningar.

Det råder många oklarheter kring Googles riktlinjer och integritetspolicyer, särskilt om vilken data som samlas in och hur den används utan användares vetskap.

Detta får nu experter att uppmana alla Gmail-användare att se över sina konton.

Otydlig information

Otydlig information och tekniskt komplicerade villkor gör att många användare inte förstår vilken data som samlas in eller hur den används.

Om du inte gör det — finns det risk att din data eller mejl är mer “öppen” än vad du tror, vilket kan påverka din integritet.

– Trots att flera uppmärksammade varningar visat sig bygga på missförstånd,  avslöjar situationen ett större och mer långvarigt problem: användare har ofta begränsad insyn i hur deras data hanteras, uppger Forbes.

Många tjänster du använder kan vara kopplade till din Gmail, och om något händer med kontot kan det få större konsekvenser än bara att du förlorar ett mejl.

LÄS MER: Rusta överraskar – pangbesked från lågpriskedjan

Ansvar hos användaren

Oavsett hur tydligt Google formulerar sina riktlinjer hamnar mycket av ansvaret på användaren själv.

Ingen tjänst kan garantera att privat information är helt skyddad.

Det krävs därför att varje individ gör egna bedömningar av vilka funktioner som ska få tillgång till personliga uppgifter.

Detta är särskilt viktigt när AI-funktioner blir allt vanligare.

Funktionen som exempelvis låter AI-verktyget Gemini analysera innehållet i inkorgen är frivillig, men kräver medvetna beslut.

– Om man aktiverar den bör man förstå vad det innebär och hur informationen kan komma att användas, uppger tidningen.

kontrollera dina inställningar

Därför uppmanas alla Gmail-användare att gå igenom sina inställningar för datadelning, säkerhet och AI-funktioner för att inte dela data eller personuppgifter utan ens medkännande.

Gå igenom dina sekretess- och integritetsinställningar i kontot – kolla vad som är aktiverat och om du vill att det ska vara så.

Fundera över om du vill ge tillåtelse till funktioner som gör att mejl och innehåll kan analyseras, särskilt om du inte känner dig bekväm med att dela för mycket.

Byt lösenord, slå på extra skydd, exempelvis tvåfaktors-inloggning eller motsvarande, och tänk över vilka data du verkligen behöver lagra på Gmail.

– Det här är ett kritiskt ögonblick. Den som agerar nu kan skydda sin data, den som ignorerar situationen riskerar att förlora kontrollen, säger säkerhetsexperter till Forbes.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Foto: S Feyissa

Text: Redaktionen