“Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens
2023 11 30
Idag presenteras listan som inget företag vill hamna på.
Det handlar om konsumentorganisationen Råd & Röns “skamlista”.
Organisationen har samlat företagen som anmälts flest gånger till myndigheten Konsumentverket av Sveriges konsumenter.
Och på den osmickrande listan finns stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.
Men det är inget av dem som ligger på första plats.
Det gör istället Dinbilgaranti – med nästan tre gånger så många anmälningar som nummer två på samma lista.
Lurar kunder med "faktura"
Enligt Råd & Rön har många konsumenter lurats av falska bilgarantier och bilvärderingssajter.
Men allra flest anmälningar har alltså Dinbilgaranti – hela 633 stycken.
– Företaget skickar ut ett erbjudande om förlängd fordonsgaranti, som ser ut som en faktura och många känner sig lurade att nappa på detta, framhåller konsumentorganisationen på sin hemsida.
Kunderna luras därmed att betala för något som de egentligen inte önskar.
Och garantin de köper har visat sig vara mer eller mindre värdelös i praktiken.
Myndighet har varnat
Dinbilgaranti beskriver sig som “branschledande” och som ett skydd vid verkstadskostnader.
– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhåller företaget på sin webbplats.
Men man har varit i blåsväder flera gånger tidigare
Bland annat har Konsumentverket varnat för företaget.
Det brev som Dinbilgaranti skickar ut, och som är utformat som en faktura, är egentligen marknadsföring i form av erbjudande.
Konsumenter binder då upp sig i minst ett år och på flera tusen kronor.
– Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala, antingen i tron att det rör sig om en faktura avseende ett redan ingånget avtal, eller att det är fråga om en garanti från tillverkaren av fordonet, understryker Konsumentverket.
"Inte seriöst"
På sajten Trustpilot, där kunder lämnar omdömen på företag, sågas Dinbilgaranti längs med fotknölarna av den absoluta majoriteten.
Företaget kallas för en “bluff”.
– Faktum kvarstår att företaget använder alla medel för att missleda och att det därmed inte är seriöst, skriver en kund och ifrågasätter varför inte polisen agerar.
Hela listan
- Dinbilgaranti, 633 anmälningar
- Cardata, 248 anmälningar
- Telenor, 170 anmälningar
- Allente, 161 anmälningar
- Klarna, 132 anmälningar
- Svenska Garantier, 109 anmälningar
- Paydrive, 49 anmälningar
Källa: Råd & Rön
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen