Land stämmer Google – efter Trumpbråk

2025 05 09

Sökjätten Google stäms nu av ett helt land.

Trumpadministrationen har orsakat en rad kontroverser de senaste månaderna.

En av dem har lett till storbråk mellan Google och ett av USA:s grannländer.

Landet väljer nu att stämma Google.

”Stämningsansökan har lämnats in”

Det handlar om Mexiko, som nu har bestämt sig för att stämma sökjätten Google.

Det meddelar landets president Claudia Sheinbaum, rapporterar The Guardian.

Anledningen är att Google är ändrat namnet på Mexikanska golfen till ”Amerikanska golfen” för användare av Google Maps i USA.

– Stämningsansökan har redan lämnats in, säger Sheinbaum på en presskonferens, enligt tidningen.

Bakgrunden är att USA:s president Donald Trump har bestämt att USA kommer att kalla Mexikanska golfen för ”Amerikanska golfen”.

Kritiserar Google

Mexiko har motsatt sig detta och redan tidigare hotat med rättsliga åtgärder.

Och nu har landet alltså bestämt sig för att stämma Google.

Mexikos president menar dessutom att USA:s regering bara har bytt namn på den amerikanska delen av golfen.

– Den amerikanska regeringen kallar bara den delen av den amerikanska kontinentalsockeln för Amerikanska golfen, inte hela golfen, eftersom den inte skulle ha befogenhet att namnge hela golfen, säger hon.

Google har avfärdat kritiken och påpekat att de ofta ändrar namn på geografiska platser när myndigheter bestämmer sig för att göra det.

”América Mexicana”?

Ändringen till ”Amerikanska golfen” gäller dock bara i USA, även om övriga världen kan se detta alternativa namn inom parentes efter namnet Mexikanska golfen.

Claudia Sheinbaum har också, som en provokation riktad mot Donald Trump, föreslagit att USA ska kallas för ”América Mexicana”, alltså Mexikanska amerika, enligt tidningen.

Donald Trumps USA har haft en spänd relation till de båda grannländerna Mexiko och Kanada ända sedan Trump återvände till Vita huset i januari 2025.

Foto: Pawel Czerwinski

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige får 18 miljarder kronor

2025 07 09

EU-kommissionen ska betala ut 1,6 miljarder euro, motsvarande 18 miljarder kronor, till Sverige.  

Det är den första utbetalningen inom ramen för EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) – ett stort återhämtningspaket som syftar till att stärka medlemsländernas återhämtning efter pandemin och bidra till den gröna och digitala omställningen.

Utbetalningen motsvarar ungefär hälften av den summa som Sverige ska tilldelas.

– Utbetalningen sker efter att Sverige i december skickade in sin första betalningsansökan till kommissionen och omfattar huvudsakligen åtgärder som genomfördes 2020–2022, framhåller regeringen i ett uttalande.

Åtgärderna som pekas ut inkluderar satsningar på grön återhämtning, utbildning och omställning, utbyggnad av bredband och investeringar för bostadsbyggande.

Bidraget från EU har betalats ut efter att Sverige kunnat visa att åtgärderna genomförts.

Många åtgärder kopplas till samma projekt

Den svenska återhämtningsplanen, som RRF stödjer, innehåller sammanlagt 52 mål och delmål som är kopplade till olika reformer och investeringar.

EU-kommissionen kommer att övervaka hur målen följs fram till slutet av nästa år.

– Av kostnaderna i den svenska planen kan 44 procent kopplas till klimatomställningen och 21 procent till den digitala omställningen, framhåller regeringen.

Det här är EU:s återhämtningspaket

EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) är unionens största återhämtningsprojekt sedan Marshallplanen.

Stödpaket ska:

  • lindra pandemins ekonomiska och sociala effekter
  • se till att EU-länderna är mer resilienta, hållbarare och bättre förberedda på den gröna och den digitala omställningens utmaningar och möjligheter
  • göra EU klimatneutralt till 2050
  • bidra till övergången till digital teknik i EU
  • skapa nya jobb och få fart på tillväxten.

Källa: EU-kommissionen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Anstormning till butiksöppning – ”extremt kaos” hela veckan

2025 07 09

Amerikanska Costco har öppnat sitt andra varuhus i Sverige.

I början av juli invigde kedjan butiken i Bernstorp utanför Malmö.

Några dagar senare är succén ett faktum.

Kön för att lösa ett medlemskort till Costco var 200 meter lång i helgen, rapporterar Sydsvenskan.

”Extremt kaos”

Helen Johnsson från Bjuv besökte Costcos nya butik under öppningsdagen.

Hon driver också Facebook-gruppen ”Costco Sweden Malmö community”, som snabbt fått över 45 000 medlemmar.

– Det har varit sådant extremt kaos. Köer varje dag, särskilt vid öppningsdags, säger kvinnan till Sydsvenskan.

Söndagen var särskilt intensiv, enligt Helen Johnsson.

–  Det var katastrof för att det var sista dagen med öppningserbjudandena. De måste ha sålt otroligt mycket, medlemskorten har tagit slut minst två-tre gånger.

Måste vara medlem

Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb. För att kunna handla i kedjans varuhus måste man vara medlem.

– Syftet med verksamheten är att medlemmar ska kunna handla kvalitetsvarumärken till lägsta möjliga pris, uppger Costco i ett uttalande.  

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

FAKTA: Costco

- I dag har Costcos hundratals varuhus och kontor över hela världen och erbjuda ett stort utbud av varor.

- Medlemskortet är giltigt över hela världen på mer än 875 platser i USA, Puerto Rico, Kanada, Mexiko, Island, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Korea, Taiwan, Kina, Australien, Nya Zeeland och i Sverige.

Källa: Costco Sweden

LÄS OCKSÅ:

Electrolux går ut med varning till kunder

Coop ger nytt besked om butiker – efter miljardförlusten

Foto: Tokaijiru

Text: Redaktionen