Läkemedelsverket uppmanar föräldrar – sluta omedelbart

2024 10 09

Höstens förkylningssäsong är här.

Samtidigt fortsätter vanliga läkemedel för feber, förkylningar och influensa att restnoteras på svenska apotek.

Framför allt råder det brist på flera olika läkemedel innehållande paracetamol och ibuprofen till barn. På lokal nivå gäller det bland annat Alvedon och paracetamol i tablettform (suppar), som ofta ges till febersjuka barn.

– Däremot så är det god tillgång på det flytande. För små barn har man ofta de alternativen – suppar eller flytande, säger Maria Wanrud, gruppchef på Läkemedelsverket, till Sydsvenskan.

Enorm efterfrågan

Det minskade utbudet har lett till att efterfrågan på barnläkemedel skjutit i höjden.

Nu går Läkemedelsverket ut med en skarp uppmaning till föräldrar i Sverige.

Enligt myndigheten finns det ingen anledning att bunkra medicin. Den som gör det uppmanas att sluta omedelbart. 

– Köp inte mer än vad som går åt i närtid. För att det ska räcka till flera, men också för att man inte ska ha hemma som ligger och blir gammalt och som man sen behöver kassera, säger Maria Wanrud till tidningen.

Köper på andrahandsmarknad

Förra året varnade Läkemedelsverket för att bristen på läkemedel leder till att föräldrar vänder sig till privatpersoner för att köpa Alvedon på andrahandsmarknaden.

Det är något som myndigheten kraftfullt avråder från att göra.

– Vi kan inte rekommendera att man handlar det någon annanstans utifrån ett säkerhetsperspektiv, sade Samuel Silkestrand, utredare på myndigheten, till Aftonbladet i september 2023.

Det här finns tillgängligt

Enligt Region Uppsala är lagerstatusen följande för läkemedel till barn:

Beredningar med paracetamol:

Suppositorier 60 mg:

  • Alvedon är restnoterad till 2024-11-11.
  • Panodil är restnoterad till 2024-10-15.

Suppositorier 125 mg

  • Alvedon är restnoterad till 2024-11-29.
  • Panodil är restnoterad till 2024-10-16.

Suppositorier 250 mg

  • Alvedon är tillgänglig.
  • Panodil är restnoterad till 2024-10-30.

Suppositorier 500 mg

  • Alvedon 10 st är restnoterad till 2024-11-19.

Oral suspension och oral lösning 24 mg/mL

  • Alvedon med flera utbytbara alternativ finns tillgängliga.
  • Panodil finns tillgänglig.
  • Pinex Jordgubb finns tillgänglig.

Munsönderfallande tablett 250 mg

  • Alvedon finns tillgänglig.

Alvedon munsönderfallande tablett 500 mg samt olika tabletter och brustabletter 500 mg finns att tillgå i de fall de kan utgöra alternativ.

Beredningar med ibuprofen:

  • Suppositorium Ipren 60 mg är restnoterad till 2024-10-14.
  • Oral suspension Ipren 20 mg/mL finns tillgänglig.

Foto: Marcusoscarsson.se

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen