NY MÄTNING: Lägsta väljarstödet på över sju år

2022 10 05

Centerpartiet rasar i opinionen.

Det indikerar den senaste mätningen från Aftonbladet/Demoskop.

Centern noterar ett stöd på 5,8 procent – ett tapp med 0,9 procentenheter jämfört med valresultatet.

Det är partiets sämsta notering i Demoskops mätning sedan februari 2015, uppger Aftonbladet.

Enligt opinionsinstitutets vd Karin Nelson kan Centerns minskade stöd knytas till partiledaren Annie Lööfs avgångsbesked.

–  Hon är partiet på många sätt och har en otroligt stark ställning. Flera väljare uttrycker i mätningen att de nu är oroade för vem som ska ta över efter henne och vart partiet ska ta vägen. Flera har därför valt att gå till Socialdemokraterna som känns som ett mer tryggt alternativ, säger hon till Aftonbladet.

Än värre är det för Miljöpartiet som minskar i väljaropinionen med 1,3 procentenheter.

Miljöpartiet backar till 3,8 procent (-1,3) och är därmed tillbaka under riksdagsspärren. 

Stödröster bakom MP:s valresultat

Inför årets riksdagsval tampades Miljöpartiet med låga siffror i flera opinionsmätningar. Men i takt med att valet närmade sig ökade väljarstödet. 

–  MP ökade strax innan sommaren och utifrån vår eftervalsanalys vet vi att det handlade om stödröster från väljare som ville säkra att partiet behöll sin riksdagsstatus, säger Karin Nelson till Aftonbladet. 

Men nu har stödrösterna försvunnit. 

Opinionsundersökningen visar att MP tappar till främst V, men en del väljare går till S.

Det gör att de båda partierna på den politiska svenska vänsterflanken noterar uppgångar.

S ökar med 1,3 procentenheter och landar på 31,6 procent . V noteras för ett stöd på 8,1 procent, vilket är en ökning med 1,3 procentenheter.

M största högerparti

Även på högerkanten noteras förändringar. SD tappar till främst M, vilket innebär att Ulf Kristerssons parti åter är Sveriges näst största parti med 20,8 procent av väljarkåren. Att jämföra med Jimmie Åkessons SD som stannar på 19,3.

Hela mätningen 

Här är Demoskops nya mätning för oktober jämfört med riksdagsvalet                                            

🔴Vänsterpartiet                    8,1        +1,3
🔴Socialdemokraterna     31,6        +1,3
🟢Miljöpartiet                          3,8         -1,3
🟢Centern                                  5,8         -0,9
🔵Liberalerna                           4,7         +0,1
🔵Moderaterna                     20,8        +1,7
🔵Kristdemokraterna           4,7         -0,6
🔵Sverigedemokraterna   19,3        -1,2
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  49,3         +0,4
🔴🟢 S+V+MP                        43,5         +1,3
🟢      Centern                             5,8          -0,9
🔵🔵 M+KD+SD+L              49,5          +0,0
 
Mandatfördelning
 
🔴🟢 S+V+MP+C       116 + 30 + 0 + 21 = 167      
🔴🟢 S+V+MP              116 + 30 + 0 = 146
🟢      Centern                21 = 21 
🔵🔵 M+KD+SD+L    77 + 17 + 71 + 17 = 182
 
◾Mätningen är genomförd   26 september – 4 oktober.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår även partier som eventuellt får under 4 procent i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.

 


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 30

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Bank-ID slutar fungera – på flera mobiltelefoner

2023 11 30

Bank-ID är i dag Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

De allra flesta svenskar använder tjänsten.

Under 2022 nådde Bank-ID 8,4 miljoner unika användare.

Men nu kan en del svenskar behöva skaffa en ny mobiltelefon för att kunna fortsätta använda tjänsten.

Bank-ID kommer att försvinna från flera mobiltelefoner av märket Huawei, rapporterar DN.

E-legitimationstjänsten kommer att tas bort från samtliga Huawei-telefoner som är nyare än serien P90, som släpptes 2019, med andra ord stängs inte Huawei av generellt.

Bank-ID bekräftar

Anledningen till beslutet är att de nyare modellerna använder sig av appbutiken Appgallery, i stället för Googles egen butik.

Enligt Bank-ID handlar det om ett ekonomiskt beslut.

För få svenskar använder de nya Huawei-modellerna.

Företagen bedömer därför att det inte är lönsamt att stödja Appgallerry.

Bank-ID kommer hädanefter endast att stödja IOS från Apple och Android.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå

Det säger Charlotte Pataky, som är pressansvarig för Bank-ID, till DN.

Kopplas till Donald Trump

Beslutet kopplas även till USA:s före detta president Donald Trumps handelskrig mot Kina.

I maj 2019 undertecknade Trump en order om att blockera kinesiska telekommunikationsföretag från den amerikanska marknaden. Huawei var ett av flera företag som svartlistades. 

– Utländska motståndare utnyttjar sårbarheter för att begå skadliga cyberhandlingar och industrispionage mot USA och dess folk, sa Trump när han verkställde ordern.

Även Sverige har pekat ut Huawei som en säkerhetsrisk. År 2021 stoppades det kinesiska företaget från att delta i utbyggnaden av 5G-nätet. Beslutet fattades av Post och telestyrelsen efter en stark rekommendation från Säpo.

–  Bedömningen Säpo har gjort är att den kinesiska partistaten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei, dels genom företagets koppling till den kinesiska staten, dels med stöd av den kinesiska underrättelsetjänsten, framhöll Kurt Alavaara, informationssäkerhetschef på Säpo, efter beslutet.  

Exporten har upphört

När Huawei svartlistades av USA stoppades stora delar av den amerikanska exporten till det kinesiska företaget – bland annat upphörde  samarbetet med Google.

Google Play Store, Google Maps, Photos, Gmail och andra vanliga Google-tjänster finns därför inte på Huawei-modeller som lanserats efter 2019.

Text: Redaktionen