Lagändring för elsparkcyklar

2023 09 05

Över 3 000 personer skadades och fyra personer förlorade livet under 2022 i olyckor med elsparkcyklar.

Nu ändras reglerna för fordonet.

Lagändring

Från och med den 23 december införs en ny lag för elsparkcyklar. Alla elsparkcyklar som går i minst 20 kilometer i timmen måste omfattas av en trafikförsäkring.

Kravet gäller för både privatpersoner och företag som hyr ut elsparkcyklar.

Det uppger infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) för Expressen.

– Vi gör detta för att elsparkcyklarna har förändrat mycket av trafiken sedan inträdet.

– Och inte alltid till det bättre, med tanke på den rekordökning av olyckor som skett till följd av det, säger ministern till tidningen och betonar att lagändringen huvudsakligen handlar om att stärka skyddet för den som kör fordonet.

Lättare att få ersättningen

Enligt regeringen kommer den nya lagen att förenkla för den som har rätt till ersättning efter en olycka med en elsparkcykel.

Till exempel innebär ändringen att den som skadas i trafiken har rätt till ersättning även om trafikförsäkringsgivaren skulle gå i konkurs, uppger Expressen.

Den nya lagen bygger på ett EU-direktiv från 2021.

– Den som skadas i trafiken ska ha ett fullgott skydd och inte riskera att stå utan ersättning. Nu stärker vi skyddet för försäkringstagare och de som skadas av fordon, kommenterade justitieminister Gunnar Strömmer (M) i samband med att  lagrådsremissen lades fram.

Trafikförsäkring – det här gäller

Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel:

- Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.

- Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, så kan ersättningen minska.

- Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Det är försäkringen för det fordon som anses vållande (som har orsakat olyckan) som ersätter skadorna på den icke vållande parten.

- Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna på lyktstolpen som regel av bilens trafikförsäkring.

Ersättning utgår ej för:

- skador på det egna fordonet

- varor som transporteras om du själv har orsakat skadan.

Källa: Trafikverket

Foto: Maxim Mushnikov resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 05

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen


Orkan rör sig mot Sverige – ”väldigt osäkert”

2024 10 05

En extremt kraftig orkan har utvecklats i Atlanten.

Den har fått namnet Kirk och beräknas i dagsläget som en kategori 4-orkan, den näst högsta nivån på en femgradig skala.

Nu rör sig Kirk norrut.

Nästa vecka beräknas den nå Norden och Sverige.

När Kirk drar in över Sverige kommer den dock ha tappat fart och nedvärderats från en orkan till en tropisk storm.

Trots det bör svenska folket stålsätta sig för stormbyar och nederbörd. Vädersajten Klarts meteorolog Lasse Rydqvist uppger att Kirk kan ställa till med problem.

– Kirk kan fortfarande vara rätt kraftig när den anländer. Som prognosen ser ut just nu så har den kvar rätt mycket energi när den kommer till Sverige, säger han till Aftonbladet.

Då når den Sverige

Kirk beräknas påverka Sverige som mest i slutet av nästa vecka.

SMHI:s Angelica Lundberg konstaterar att det råder stor osäkerhet kring prognosen.

– Till veckoslutet drar resterna av orkanen Kirk förbi Skandinavien men i vilken omfattning Sverige kommer beröras är ännu väldigt osäkert, berättar meteorologen.

Våldsam kraft

Just nu drar Kirk fram med våldsam kraft, med vindhastigheter på över 230 kilometer i timmen.

Kirk ser ut att behålla orkanstatus till måndag, då den kommer att tappa fart och bli en tropisk storm.

Vid en tropisk storm är vindhastigheten 18-32 m/s, enligt SMHI.

– Den undre gränsen för vindhastigheten i en tropisk storm överensstämmer inte med gränsen för storm i Sverige, 24,5 m/s. I allmänhet avser vindhastigheterna medelvinden under 10 minuter på 10 m höjd över marken, vilket är den internationellt vedertagna definitionen, skriver myndigheten om väderfenomenet.

Tropisk storm, orkan, cyklon eller tyfon

Det finns olika begrepp för olika väderfenomen. Vilket ord som används beror på var fenomenet sker och hur starka vindarna är. 

  • Stormar beskrivs av SMHI som oväder med vindar på minst 24,5 m/s. 
  • Tropiska stormar är oväder som bildas i områden med varmare hav. De kallas för storm redan vid 17 meter per sekund.
  • Orkan definieras av SMHI som vindar med medelhastighet över 118 kilometer i timmen (en vindstyrka på 32,6 m/s).
  • En tropisk cyklon är ett intensivt lågtryck som bildas över hav med hög vattentemperatur. I asiatiska halvan av Stilla havet kallar man cykloner för tyfoner när de uppnår orkanvindar (33 m/s).

Källa: Röda korset

Foto: JD Designs

Text: Redaktionen