L-politiker besökte Systembolaget – blev jättearg

2023 07 05

Efter ett besök på Systembolaget har Stockholmsliberalen Jesper Svensson ilsknat till.

Jesper Svensson sitter som ersättare för Liberalerna i Region Stockholm.

Häromdagen svängde han inom Systembolaget på Lunagallerian i Södertälje.

Besöket lämnade dock bitter eftersmak.

– 15 vita viner har de på Systembolaget i Södertälje. Kan vi bara avskaffa det här skitmonopolet snarast tack?! dundrar han med arg underton på Twitter.

"Vill inte spontansupa"

Det L-politikern vänder sig emot är det skrala utbudet, som enligt resonemanget skulle vara betydligt större om det hade gått att köpa alkohol i vanliga livsmedelsbutiker.

– 15 viner på plats, och otroligt många fler att beställa om du inte alltid behöver spontansupa, svarar en användare Jesper Svensson som dock kontrar med:

– Jag är inte intresserad av att “spontansupa”. Jag är intresserad av att kunna få ett trevligt urval av olika viner.

– Vill kunna gå i butik och välja utan att behöva vänta i två veckor.

Tusentals reaktioner

Det upprörda inlägget har fått tusentals reaktioner.

För P4 Stockholm vidareutvecklar Jesper Svensson vad det var som fick bägaren att rinna över i sin ilska mot Systembolaget.

– Jag tycker att ska vi ha ett detaljhandelsmonopol, då behöver det också tillgodose behoven hos olika typer av kunder eftersom det är det enda stället att vända sig till.

– Det behöver finnas ett utbud med både kvalitet och kvantitet.

Men enligt en av Systembolagets inköpschefer, Fredrik Arenander, styrs sortimentet av vad kunderna väljer att handla.

– Sortimentet speglar kundernas förfrågan, säger han till radiokanalen.

Majoriteten vill ha kvar monopolet

I sitt partiprogram är Liberalerna som parti för att skruva på alkoholmonopolet.

– Liberalerna tycker att det bör vara tillåtet att sälja egna produkter där de tillverkas, så kallad gårdsförsäljning. Detta på villkor att det går att hitta en modell som inte hotar Systembolagets roll, framhåller partiet på sin hemsida.

Men enligt Systembolaget har Liberalerna inte stöd bland bolagets kunder.

En rapport från i vintras visade att 72,9 procent av Sveriges medborgare vill behålla Systembolagets ensamrätt på alkohol, vilket visserligen är minskning från förra årets siffra på 75,2 procent.

LÄS MER: Gårdsförsäljning ska bli tillåtet – unikt beslut

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 29

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 29

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen