Kvinna död i snökaoset

2024 04 03

En kvinna som framförde en personbil har avlidit efter att ha frontalkrockat med en lastbil.

Olyckan ägde rum på väg 132 i Aneby kommun sent på tisdagskvällen, rapporterar Smålands-Tidningen.

– Det är allvarligt, konstaterade räddningstjänstens ledningsoperatör till tidningen direkt efter krocken.

Under natten till onsdagen meddelar polisen att kvinnan inte har klarat sig.   

Olycka i snöovädret   

En stor räddningsinsats inklusive ambulans och polis larmades till platsen.   

Totalstopp rådde i trafiken och insatsen pågick hela natten.    

– En kvinna har avlidit och vi har underrättat anhöriga, berättar vakthavande befäl Mikael Ehne för lokaltidningen.

Enligt Aftonbladet är kvinnan 58 år och olyckan skedde i det snöoväder som lamslagit stora delar av Götaland under tisdagen och natten till onsdagen.     

– Vi vet inte orsaken till olyckan, men vi har tagit båda fordonen i beslag, säger Mikael Ehne.    

Lastbilschauffören klarade sig utan fysiska skador i olyckan.   

Övernattat i bilarna

Under natten har trafikkaoset fortsatt. 

Allra värst är läget på E4 mellan Jönköping och Gränna i norrgående riktning där många människor har tvingats övernatta i sina bilar.

En del har suttit fast i sju timmar och det ser inte ut att bli bättre förrän tidigast senare delen av förmiddagen.

– Vi har en besvärlig situation i hela centrala Jönköping helt enkelt, så vi avråder folk från att gå ut i trafiken, säger biträdande räddningschef Göran Melin från kommunen till SVT.

– Det kommer att ta flera timmar, men i bästa fall kan vi ha fått loss de flesta bilisterna vid 9-tiden.     

Avsäger sig ansvaret  

Situationen är allvarlig även i västra Sverige där polisen inlett en särskild händelse efter att mängder med personer fastnat på E20.

Enlig Trafikverket, som avsäger sig ansvaret för kaoset som uppstått, menar att problemen orsakas av lastbilar som inte kommer upp för hala backar.

– Det är massor med bilar och lastbilar som står fel och det går inte att köra slalom med plogbilar och bärgningsbilar och det är inte lätt för polis och räddningstjänst heller att ta sig fram till proppen, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, till GP.

– Det är upp till polis och räddningstjänst att ta det beslutet och i så fall klippa upp mitträcket. De har mandatet att göra det, tillägger han på frågan om mitträcket kan klippas upp för att bilar ska kunna vända.

Arkivfoto: E. Myznik

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen