Kvinna död i snökaoset

2024 04 03

En kvinna som framförde en personbil har avlidit efter att ha frontalkrockat med en lastbil.

Olyckan ägde rum på väg 132 i Aneby kommun sent på tisdagskvällen, rapporterar Smålands-Tidningen.

– Det är allvarligt, konstaterade räddningstjänstens ledningsoperatör till tidningen direkt efter krocken.

Under natten till onsdagen meddelar polisen att kvinnan inte har klarat sig.   

Olycka i snöovädret   

En stor räddningsinsats inklusive ambulans och polis larmades till platsen.   

Totalstopp rådde i trafiken och insatsen pågick hela natten.    

– En kvinna har avlidit och vi har underrättat anhöriga, berättar vakthavande befäl Mikael Ehne för lokaltidningen.

Enligt Aftonbladet är kvinnan 58 år och olyckan skedde i det snöoväder som lamslagit stora delar av Götaland under tisdagen och natten till onsdagen.     

– Vi vet inte orsaken till olyckan, men vi har tagit båda fordonen i beslag, säger Mikael Ehne.    

Lastbilschauffören klarade sig utan fysiska skador i olyckan.   

Övernattat i bilarna

Under natten har trafikkaoset fortsatt. 

Allra värst är läget på E4 mellan Jönköping och Gränna i norrgående riktning där många människor har tvingats övernatta i sina bilar.

En del har suttit fast i sju timmar och det ser inte ut att bli bättre förrän tidigast senare delen av förmiddagen.

– Vi har en besvärlig situation i hela centrala Jönköping helt enkelt, så vi avråder folk från att gå ut i trafiken, säger biträdande räddningschef Göran Melin från kommunen till SVT.

– Det kommer att ta flera timmar, men i bästa fall kan vi ha fått loss de flesta bilisterna vid 9-tiden.     

Avsäger sig ansvaret  

Situationen är allvarlig även i västra Sverige där polisen inlett en särskild händelse efter att mängder med personer fastnat på E20.

Enlig Trafikverket, som avsäger sig ansvaret för kaoset som uppstått, menar att problemen orsakas av lastbilar som inte kommer upp för hala backar.

– Det är massor med bilar och lastbilar som står fel och det går inte att köra slalom med plogbilar och bärgningsbilar och det är inte lätt för polis och räddningstjänst heller att ta sig fram till proppen, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, till GP.

– Det är upp till polis och räddningstjänst att ta det beslutet och i så fall klippa upp mitträcket. De har mandatet att göra det, tillägger han på frågan om mitträcket kan klippas upp för att bilar ska kunna vända.

Arkivfoto: E. Myznik

Text: Redaktionen


JUST NU: Akut larm om 700 000 svenskar

2025 10 15

Nu kommer ett allvarligt larm om 700 000 människor i Sverige.

Tidöpartierna planerar en stor bidragsreform som bland annat omfattar förslag om bidragstak och kvalificering till välfärden – i syfte att minska bidragsberoendet.

Men nu slår Sveriges Stadsmissioner larm om att reformen riskerar att få allvarliga konsekvenser.

Larm om 700 000 svenskar

Siffror från SCB visar att nästan 700 000 människor i Sverige levde i materiell och social fattigdom 2024, vilket är nästan dubbelt så många som 2021, framhåller Sveriges Stadsmissioner i en debattartikel i DN.

Jonas Rydberg, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner, menar att regeringens bidragsreform kommer att förvärra en redan svår situation.

– Den nya bidragsreformen kommer att öka fattigdomen, kriminaliteten och den psykiska ohälsan. Den är ett systemskifte – staten drar sig undan ansvaret att skydda människor från fattigdom, skriver Jonas Rydberg i debattartikeln.

Han vädjar till regeringen att ”värna barns rättigheter” och att ”inte urholka skyddsnätet för familjer”.

– Regeringens förslag om bidragstak och kvalificering till välfärden nedmonterar Sveriges välfärdsmodell som ska skydda människor i utsatthet från fattigdom. Förslagen drabbar särskilt barnen i familjer som lever i ekonomisk utsatthet och kommer att öka utsattheten, menar Sveriges Stadsmissioners generalsekreterare.

LÄS OCKSÅ: Priset för parkering chockhöjs

”Riskerar öka brottsligheten”

Sveriges Stadsmissioner har tagit hjälp av forskare för att granska reformen i sin nya fattigdomsrapport.

De menar att ytterligare cirka 130 000 kommer att drabbas av fattigdom.

De anser också att bidragsreformen riskerar att ”tvinga ut människor i ett skuggsamhälle”.

– Förslagen riskerar att öka brottsligheten och de ekonomiska och sociala klyftorna mellan inrikes och utrikes födda och utgör ett stort avsteg från den svenska välfärds- och samhällsmodellen, skriver Jonas Rydberg i debattartikeln.

Men regeringen och Tidöpartierna menar att bidragsreformen är nödvändig för att bryta bidragsberoendet, öka motivationen att arbeta och stärka arbetslinjen.

Tidöpartier vill minska bidragsberoendet

De ser det som en rättvisefråga att det ska löna sig att arbeta – men också som ett sätt att minska människors beroende av välfärden.

– Konsekvensen av ett långvarigt bidragsberoende är förödande. Både för den som cementeras in i ett bidragsberoende och för de barn som växer upp utan att se sina föräldrar gå till jobbet, har äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) tidigare sagt i ett uttalande.

Även regeringens stödparti Sverigedemokraterna stödjer bidragsreformen.

– Det är inte rimligt att människor som just flyttat till Sverige direkt får tillgång till våra generösa välfärdssystem. Det är inte rättvist mot dem som varje dag går till jobbet, betalar skatt och bär upp vårt samhälle, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris - här är hela listan

Foto: Ryoji Iwata

Text: Redaktionen


Historiskt väderbesked i Sverige – ”får backa till 1884”

2025 10 15

Hösten är här.

Men i år dröjde det länge för stora delar av norra Sverige.

I Luleå och Piteå noterades två historiska noteringar, rapporterar vädertjänsten Klart.

Den meteorologiska hösten i Luleå anlände den 4 oktober.

Ett historiskt väderbesked.

Det är det senaste ankomstdatumet som uppmätts vid Luleå-Kallax Flygplats sedan mätningarna startade 1949 – och därmed en rekordsen höst, rapporterar Klart.

I Piteå noterades också ett historiskt höstbesked. Det dröjde även till den 4 oktober innan piteåborna kunde välkomna hösten.

– Detta är det näst senaste ankomstdatumet som observerats där, uppger SMHI.

För att hitta en senare start på hösten i Piteå får man backa till 1884, då hösten anlände den 7 oktober.

”100 respektive 140 år”

En äldre mätstation i stadsdelen Bergnäset i Luleå har gjort mätningar sedan 1926. Under mätperioden har stationen inte visat några ankomstdatum för hösten så sent som i oktober.

– Detta gör att man i Luleå och Piteå nu har fått uppleva den senaste hösten på åtminstone 100 år respektive över 140 år, framhåller Klarts meteorolog Lasse Rydqvist i ett uttalande.

LÄS MER: “Extremt” väderbesked i Sverige – första gången det sker

FAKTA: Meteorologiska hösten

- Den meteorologiska definitionen av höst är att dygnsmedeltemperaturen ska vara sjunkande och lägre än 10,0 plusgrader men högre än 0,0 grader. Om dygnsmedeltemperaturen är lägre än 10,0 grader i fem dygn i följd kallas det för meteorologisk höst.

- Även om det blir en återgång till högre temperaturer därefter så räknas det fortfarande som höst.

-  Som ytterligare villkor gäller att vi inte börjar räkna på höstens ankomst förrän den 1 augusti. Det är någon vecka efter medeldatum för årets varmaste dag.

Källa: SMHI

LÄS OCKSÅ: “Chock” i Norge – efter besked från Stoltenberg 

Text: Redaktionen