Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 13

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 11

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen