SVERIGE: Kunderna vänder ryggen till Arla

2023 08 29

Efter flera åts tillväxt för Arlas strategiska varumärken har siffrorna vänt till minus.

Det uppger mejerijätten i ett pressmeddelandet.              

Volymtillväxten för Arlas strategiska varumärken landade på minus 6 procent för första halvåret av 2023.

Resultatet påverkar Arlas vinst.

Vinsten föll rejält under årets första sex månader – från 230 miljoner euro till 130 miljoner euro.

Förändrat köpbeteende

Enligt Arla beror nedgången på ett förändrat köpbeteende hos svenska konsumenter.

Kunder vänder ryggen till mejerijättens produkter och väljer i högre utsträckning billigare alternativ i matbutikerna.

– Under årets första sex månader har vi sett ett fortsatt högt inflationstryck. Det har bland annat lett till att konsumenter i större utsträckning valt lågpriskedjor och butikernas egna märkesvaror, vilket pressar våra varumärkesprodukter, säger Arlas finansdirektör Torben Dahl Nyholm. 

Vinsten minskar men omsättningen ökar

Kunderna ratar Arlas dyrare märkesprodukter, men mejerijättens totala omsättning har dock ökat.

Arlas omsättning var 7 067 miljoner euro, motsvarande cirka 84 miljarder kronor, under första halvåret av 2023.

En uppgång med 10,7 procent jämfört med samma period i fjol.

Ökningen beror bland annat på att priserna generellt har stigit inom dagligvaruhandeln.

Sverige sticker ut

Omsättningen för Arla Sverige har även ökat.

– Omsättningen för Arla Sverige var 8,9 miljarder kronor, cirka 1,2 miljarder kronor mer än under första halvåret i fjol. Precis som i resten av koncernen beror ökningen nästan helt på högre priser till dagligvaruhandeln och Foodservice, framhåller företaget.

Samtidigt har den volymdrivna omsättningen för Arlas märkesvaror i Sverige minskat med i genomsnitt 10 procent – 4 procentenheter mer än den totala minskningen för de strategiska varumärkena.

– Många hushåll har handlat färre mejerivaror och bytt till billigare alternativ för att få ihop vardagsekonomin, skriver Arla.

Finns i sju länder

Arla är ett lantbrukskooperativt mejeriföretag med 13 500 mjölkbönder och ägare i sju länder:

- Sverige

- Danmark

- Storbritannien

- Tyskland

- Belgien

- Luxemburg

- Nederländerna

 

Foto: Arla Foods 

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 13

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Willys stoppar populära chips – allt försvinner från hyllorna

2024 04 12

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu försvinner de populära chipsen Pringles från Hemköps, Willys och City Gross sortiment.

Anledningen till beslutet är att supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, inte lyckats nå en överenskommelse med Pringles-ägaren Kellogg's.

Dagab anser att Kellogg's höjt priserna för mycket på de populära chipsen.

–  Vi som dagligvaruaktör lägger stor vikt vid att både värna konsumentens intressen av prisvärda produkter och att producenter och leverantörer ska få skäligt och rimligt betalt.

Det säger Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till sajten Ehandel.

Vidare konstaterar Svaton att butikerna endast kommer att stoppa produkter av märket Pringles. Andra varor från Kellogg's kommer fortfarande vara en del av sortimentet.

– Det här är inget nytt. Vi fattar alltid sortimensbeslut på kommersiella grunder och det händer därmed att sortimentet revideras. I detta fall utgick Pringles ur sortimentet redan i vecka 3, säger Marie Svaton till sajten.

Stoppat kaffe

Det är inte första gången som Willys, Hemköp och City Gross stoppar en populär produkt.

I slutet av mars meddelade butikerna att produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från butikshyllorna – eftersom Dagab inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas.

Dagabs Marie Svaton framhöll att Nestlé höjt priserna på Zoégas-produkter ”orimligt mycket”.

–  När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, sa hon till Dagligvarunytt. 

Tillhör Axfood

Willys, Hemköp och City Gross tillhör Axfood-koncernen.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige med 13 000 årsanställda och en nettoomsättning om drygt 80 miljarder kronor.

Här är koncernens nyckeltal för 2023:

Nettomomsättning:

81 111 Mkr (73 474)

Rörelseresultat:

3 353 Mkr (3 101)

Rörelsemarginal:

4,1 % (4,2)

Medelantalet anställda:

13 185

Egenägda butiker/handlarägda butiker

337/266

Försäljningsandel hållbarhetsmärkta varor

26,6 %

Källa: Axfood  

Foto: Willys Axfood 

Text: Redaktionen