Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan
2024 04 26
Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.
Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.
”Inte tillåtet”
Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.
– Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Så vilseledds kunderna
I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.
Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.
– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.
– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han.
Här är hela listan
Följande svenska nätbutiker granskas:
www.prestigefashion.se
www.gym-power.se
www.furstockholm.se
www.nordisktsken.se
www.femmeform.se
www.broderingstudio.se
www.hemmaval.se
www.sverigeklyven.se
www.merley.se
www.compassnature.se
De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:
- Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
- Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
- Bristande kontaktinformation
- Bristande information om varifrån produkterna skickas
- Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)
Foto: Rupixen.com
Text: Redaktionen