Kunder varnas för populära ICA-kampanjer

2024 10 05

Så kallade multikampanjer, ”köp 2 betala för 1”, är ett vanligt inslag hos den svenska matjätten Ica.

Multikampanjer utgör 44 procent av Ica:s erbjudande i år.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen, i ett uttalande.

Mazur höjer ett varningens finger för kampanjformen.

Enligt experten finns det risker för kunder att hoppa på erbjudandena.

– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, säger han.

”Jättestor bov i dramat”

Multikampanjer har tidigare kritiserats för att öka matsvinnet, bland annat av fyra forskare i en rapport för Nordiska ministerrådet.

– Erbjudanden av typen köp två för rabatterat pris gör att vi kommer hem med mer mat än planerat. Kampanjer bör begränsas till när det uppstår överskott av färsk mat som behöver säljas för att undvika svinn, skrev forskarna i en debattartikel i DN i slutet av september.

Ulf Mazur delar forskarnas bedömning.

– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, säger han och tillägger:

– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen


Nytt alkoholförbud föreslås i Sverige – kan leda till fängelse

2024 12 02

Tillverkning av alkoholhaltiga drycker är en av de starkast växande verksamheterna inom livsmedelsbranschen. 

Antalet producenter har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Nu riskerar dock många företagare att åka på ett rejält bakslag.

I regeringens utredning ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” föreslås det ett förbud mot att länka till Systembolaget.

Enligt utredningen ska alkoholtillverkare förbjudas att länka till sina produkter som säljs på Systembolaget.

– Kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas, står det i utredningen som vill ändra alkohollagstiftningen för att få bort länkandet.

– Lagstiftningen motverkar inte längre negativa effekter på folkhälsan på det sätt som varit avsett och bidrar inte på ett systematiskt och sammanhängande sätt till att uppfylla de syften och mål som lagts till grund för alkohollagstiftningen. Systembolaget befarar att det i förlängningen kan leda till EU-rättsliga ifrågasättanden av såväl monopolregleringen, som den restriktiva alkoholregleringen i övrigt.

Riskerar fängelse

Sveriges största företagsorganisation, Företagarna, reagerar kraftfullt på det nya förslaget.

– Vi tar oss för pannan. Det är det utan tvekan mest restriktiva lagförslaget på alkoholområdet vi sett på flera årtionden, och det sker under en regering som ofta slår sig för bröstet för att vara företagarvänlig och frihetlig, skriver Erik Östman, Företagarnas regelförenklingsexpert, i en debattartikel i Expressen.

Enligt Östman riskera den som bryter mot regeln fyra år i fängelse.

– Som jämförelse är straffet för misshandel högst två års fängelse, framhåller Företagarnas expert.

Fakta: Alkoholkonsumtionen i Sverige

- I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort.

- Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

- Rekordåret 2004 drack svenskarna i genomsnitt 10,6 liter ren alkohol per person. Därefter har den genomsnittliga årskonsumtionen minskat konstant bortsett från åren 2012 och 2013, då den steg något. Preliminära mätningar visar inte heller någon ökning under coronapandemin. 

Källa: IQ

 

Foto: Kazuend resp K. Kouchpeydeh

Text: Redaktionen


Många svenskar får detta sms just nu – radera omedelbart

2024 12 01

Ett nytt bedrägeri-sms cirkulerar i Sverige.

Den här gången ser meddelandet ut att komma från lånejämförelsesajten Lendo.

Det rör sig om en bluff där bedragarna utger sig att komma från Lendo för att få offret att lämna över känsliga uppgifter.

Det rapporterar Råd & Rön.

Här är meddelandet

Så här lyder bluff-sms:et som Råd & Rön rapporterar om:

– Hej. Ditt lån är nu godkänt för utbetalning. Pengarna betalas ut till uppgivet konto inom 1-3 arbetsdagar. Vid frågor kring din låneansökan kontakta kundtjänst.

Därefter följer ett nummer som alltså inte leder till Lendos kundtjänst.

Den som får detta meddelande gör rätt i att radera det direkt och inte följa några uppmaningar - då det rör sig om en bluff.

Lendo varnar

Lendo går ut med en varning för att informera kunder om bedrägerierna.

– Notera att Lendo aldrig ringer dig som inte har gjort en ansökan via Lendo, meddelar lånejämförelsetjänsten.

– Har du däremot gjort en ansökan via vår hemsida, kan du i samtal med kundtjänst behöva identifiera dig genom BankID. Det sker dock endast om du har en ansökan hos Lendo - annars ringer vi inte upp dig.

Kan se liknande ut

Lendo informerar även att bedragarna ofta kan vara bra på att få det att se verkligt ut, och att även numret kan se ut att stämma.

– Det som hänt är att bedragarna via ip-telefoni eller annan teknologi lyckas använda sig av en förfalskad avsändare, såsom en mejladress eller i detta fall ett telefonnummer med falsk nummerpresentation, så kallad spoofing. 

– På så sätt invaggas du i en falsk trygghet då numret de ringer ifrån ser ut att komma ifrån en bank, myndighet eller exempelvis Lendo. 

Tänk på detta

Det bästa man kan göra för att undvika att bli bedragen är att aldrig lämna ut känsliga uppgifter om det begärs av tvivelaktiga aktörer.

Man ska aldrig logga in med bankdosa eller BankID när någon okänd ringer upp. 

Blir man utsatt för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök gör man rätt i att kontakta banken och polisen direkt.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen