Kunder varnas för populära ICA-kampanjer
2024 10 05
Så kallade multikampanjer, ”köp 2 betala för 1”, är ett vanligt inslag hos den svenska matjätten Ica.
Multikampanjer utgör 44 procent av Ica:s erbjudande i år.
– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen, i ett uttalande.
Mazur höjer ett varningens finger för kampanjformen.
Enligt experten finns det risker för kunder att hoppa på erbjudandena.
– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, säger han.
”Jättestor bov i dramat”
Multikampanjer har tidigare kritiserats för att öka matsvinnet, bland annat av fyra forskare i en rapport för Nordiska ministerrådet.
– Erbjudanden av typen köp två för rabatterat pris gör att vi kommer hem med mer mat än planerat. Kampanjer bör begränsas till när det uppstår överskott av färsk mat som behöver säljas för att undvika svinn, skrev forskarna i en debattartikel i DN i slutet av september.
Ulf Mazur delar forskarnas bedömning.
– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, säger han och tillägger:
– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.
Foto: Ica Gruppen
Text: Redaktionen