Kunder varnas för biljätte – “ha inte med dem att göra”

2024 10 11

En av giganterna på bilmarknaden har hamnat på en mindre smickrande lista.

Det handlar om den ökända “Svarta listan” som vid jämna mellanrum presenteras av Råd & Rön.

Företagen som listas är sådana som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut och som kunder därmed avråds från att ha att göra med.

Nu har biljätten Tesla återigen dykt upp på listan.

Detta efter ett uppmärksammat ärende där företaget nekat en kund garanti i ett ärende om en lackskada.

Tesla tvärvägrade att följa ARN:s rekommendation och motsatte sig beslutet att ersätta kunden.

Det uppmärksammar nu Riksförbundet M Sverige som uppmanar kunder att hålla sig borta från bolaget.

– Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.

"De är nog inte glada"

En anmärkningsvärd del i sammanhanget är att Tesla samtidigt är medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden.

Där samlas biltillverkare och importörer och det finns krav på att medlemmarna ska följa ARN:s beslut.

Någonting som Tesla alltså i det här fallet vägrar göra.

– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet. Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.

"Många blir förvånade"

Enligt konsumentorganisationen, som arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter, ska deras råd tas på allvar.

Man framhåller att just det förebyggande arbetet med rådgivning är särskilt viktigt för kundernas intressen.

– Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ska betala tillbaka 800 000 kronor

I somras rekommenderade ARN i ett annat ärende att Tesla skulle betala tillbaka 800 000 kronor till en missnöjd kund på grund av att han fick en bil utan parkeringssensorer.

Bilen han hade provkört hade just den funktionen.

Läs mer här: Tesla måste betala 800 000 kronor till upprörd bilist

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Stort larm om matbutiker – kunder har betalat fel i kassan

2024 10 10

Skatteverket har genomfört en större kontroll av svenska matbutiker.

Totalt har 112 mindre livsmedelsföretag granskats.

Bristerna visar sig vara omfattande. 

Nästan fyra av tio företag har påförts med kontrollavgifter på en summa på totalt 550 000 kronor. 

I majoriteten av fallen handlar det om att Skatteverkets kontrollköp inte registrerades i butikens kassa eller att det funnits andra brister i bokföringen.

Det har saknats underlag till både intäkter och kostnader i räkenskaperna, transaktioner på bankkonton har inte varit bokförda och i flera fall har bokföringen upp­rättats med stor eftersläpning, säger Roger Leander på Skatteverket, samordnare av kontrollen, i en kommentar.

Kunder har betalat till fel konto

Enligt Skatteverket handlar det om många fall av intäkter som inte redovisats i butikernas kassaregister.

Det gäller inte minst kundernas betalningar – som har gått till andra konton än företagens.

– Det har också varit vanligt med betalningar via Swish till bolagsföreträdarnas privata bankkonton trots att det varit betalningar till företaget, framhåller Skatteverket i granskningen.

Redovisade bruttovinster har även återkommande varit lägre än vad de borde vara enligt såväl branschgenomsnittet som företagens egna inköps- och försäljningspriser.

"Väl motiverad kontroll"

I samma veva har Skatteverket genomfört skatterevisioner mot företag som driver livsmedelsbutiker. Resultat blev tillkommande skatter och avgifter på 32 800 000 kronor.

– Många av de besökta företagen har påförts kontrollavgifter och det var bara några få utredningar som inte resulterade i ändrad beskattning, säger Roger Leander.

– Vi kan konstatera att delar av branschen är utsatt för osund konkurrens. Den här kontrollen var väl motiverad.

Mindre mat- och närbutiker

Livsmedelsbutikerna som kontrollerats i Skatteverkets granskning gäller i det här fallet “mindre livsmedels- och närbutiker där försäljningen till minst 50 procent utgörs av matvaror”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Skatteverket utgår från ett riskbaserat urval när det bestäms vilka företag som ska kontrolleras. Kontrollerna genomförs där risken för fel och fusk bedöms vara stor.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Oväntat besked om Biltema-produkt – billigt bättre än dyrt

2024 10 10

En ny undersökning visar att billigare produkter kan vara bättre än dyra.

Testet har genomförts av det oberoende test- och forskningslaboratoriet Dekra Automobil på uppdrag av researchföretaget Testfakta.

De har undersökt huruvida dyrare torkarblad är bättre än de billigare alternativen.

Resultatet var överraskande – Biltemas billigare torkarblad var bättre än majoriteten av de dyrare alternativen.

Det framhåller researchföretaget via sin webbsida.

Betydligt dyrare

Biltemas torkarblad, som går för 100 kronor styck, presterade bättre i testet än många av de dyrare alternativen.

I testet undersöktes bland annat användarvänlighet i monteringen, prestanda och tålighet.

Biltemas torkarblad slog bland annat de från Valeo, som kostar 363 kronor.

Det kan vara anledningen

Yanick Fuhrmann är testledare på Dekra Automobil, och han menar att kostnader för bland annat marknadsföringen kan förklara skillnaden.

– Den hanteringen är antagligen betydligt mycket mer kostsam jämfört med tillverkare som helt enkelt inkluderar alla adaptrar i förpackningen, säger han.

– De stora bolagen som Bosch och SWF står sannolikt också för mer kostsam utveckling och testning, som andra bolag sedan kan dra nytta av.

Har slagit hårt

De senaste årens tuffa ekonomiska förutsättningar har slagit hårt mot hushållen.

Såväl livsmedel som räntor och mycket annat har blivit dyrare, och många konsumenter har vänt sig till billigare alternativ.

Intresse för många

Många konsumenter har därmed blivit allt mer intresserade av att jämföra priser på olika tjänster och produkter.

Istället för att betala mer pengar för en produkt som kan vara lika bra eller rent av sämre som billigare varianter, har fler börjat rikta blickarna mot det som inte är onödigt dyrt.

Samtidigt vänder sig många till olika typer av jämförelsetjänster som visar var man kan spara pengar som konsument, i synnerhet under tuffare ekonomiska tider.

Det kan bland annat handla om jämförelse av priser på bilar, mobiltelefoner, tv-apparater eller sängar.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen