Kunder varnas för biljätte – “ha inte med dem att göra”
2024 10 11
En av giganterna på bilmarknaden har hamnat på en mindre smickrande lista.
Det handlar om den ökända “Svarta listan” som vid jämna mellanrum presenteras av Råd & Rön.
Företagen som listas är sådana som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut och som kunder därmed avråds från att ha att göra med.
Nu har biljätten Tesla återigen dykt upp på listan.
Detta efter ett uppmärksammat ärende där företaget nekat en kund garanti i ett ärende om en lackskada.
Tesla tvärvägrade att följa ARN:s rekommendation och motsatte sig beslutet att ersätta kunden.
Det uppmärksammar nu Riksförbundet M Sverige som uppmanar kunder att hålla sig borta från bolaget.
– Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.
"De är nog inte glada"
En anmärkningsvärd del i sammanhanget är att Tesla samtidigt är medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden.
Där samlas biltillverkare och importörer och det finns krav på att medlemmarna ska följa ARN:s beslut.
Någonting som Tesla alltså i det här fallet vägrar göra.
– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet. Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.
"Många blir förvånade"
Enligt konsumentorganisationen, som arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter, ska deras råd tas på allvar.
Man framhåller att just det förebyggande arbetet med rådgivning är särskilt viktigt för kundernas intressen.
– Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ska betala tillbaka 800 000 kronor
I somras rekommenderade ARN i ett annat ärende att Tesla skulle betala tillbaka 800 000 kronor till en missnöjd kund på grund av att han fick en bil utan parkeringssensorer.
Bilen han hade provkört hade just den funktionen.
Läs mer här: Tesla måste betala 800 000 kronor till upprörd bilist
Foto: K. Eliason
Text: Redaktionen