Kunder som bokar sommarsemester blir lurade

2024 04 22

Många kunder som bokar sin sommarresa upplever att de blivit vilseledda.

Med bara några månader kvar till semestern i sommar har svenska folket börjat flockas på resesajter för att boka in årets utlandsresa.

Men resan riskerar att bli dyrare än vad som först angetts.

Det larmet kommer nu efter att ett flertal bokningssajter anmälts till Konsumentverket, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Måste betala mer

Totalt pekas sju stycken bokningssajter ut.

Anmälningarna har en sak gemensamt: medan man genomför sin bokning höjs priset. 

När all nödvändig information fyllts i och man går vidare till betalningen dyker det upp ett felmeddelande som förklarar att det gamla priset inte längre är tillgängligt.

Istället måste man betala ett nytt, och högre, pris.

Men trots att kunder upplever att de blir lurade är metoden inte olaglig.

– Det beror på att man har fri prissättning i Sverige och att arrangörerna får välja den här typen av prissättning, säger Heva Aziz, jurist på Konsumentverket, till Ekot.

"1 000 kronor dyrare"

En av sajterna som pekats ut är Superssavertravel.se, som drivs av bolaget Etravli Group.

– Bokat flyg tur och retur Malaga-Stockholm. Tackar nej till alla extratjänster. När man fyllt i allt t o m kortnummer för betalning så får man ett meddelande att biljetterna inte längre finns till det priset utan 1 000 kronor dyrare, beklagar en kund på omdömessajten Trustpilot.

– Betalade extra för ombokningsbar biljett. När jag ville boka om höjdes priset med 200 procent, skriver en annan.

Apollo: "Vi är medvetna"

Etravli Group har svarat på kritiken. Man är högst medvetna om problemet och framhåller till radion att bolaget gör “allt vi kan” för att informera om att det efterfrågade priset inte alltid stämmer vid tillfället då bokningen genomförs.

Även resebyrån Apollo uttrycker att man för närvarande undersöker saken.

– Vi är medvetna om det och vi arbetar naturligtvis med att få ordning på den tekniska biten, säger Apollos pressansvarig Martina Krantz till Ekot.

LÄS MER: Stort larm – kunder luras på mycket populär bokningssajt

LÄS MER: Rusning efter flygbiljetter – till en och samma destination

Foto: K. Angelsö resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen