Kunder avråds från fem företag – sämst i hela Sverige

2025 02 20

Över 300 företag har i år hamnat på Råd & Röns ökända svarta lista.

Det är fler är någonsin tidigare.

Företagen som hamnat på listan är de som är sämst på att följa beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ofta grundas på anmälningar från missnöjda kunder.

Det kan till exempel röra varor som inte levereras eller återbetalningar som uteblir.

Besluten är inte tvingande, men företag som inte följer dem riskerar att hamna på Råd & Röns svarta lista.

Och det är den som nu presenteras.

Hundratusentals kunder

På listans topp 5 hittas flera välkända företag.

Längst upp bland nya ärenden hamnar den kinesiska klädbutiken Shein. Den onlinebaserade butiken lockade, tillsammans med Temu, nästan 600 000 svenska konsumenter i höstas.

Enligt Svensk Handel har hela 71 procent av befolkningen någon gång handlat från en kinesisk plattform.

Sheins placering i år grundar sig framför allt på ärenden där kunder inte fått sina pengar tillbaka efter att ha returnerat varor.

Shein: "Tekniska problem"

Den kinesiska klädjätten har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller företaget att man “åtagit sig att kontinuerligt förbättra våra processer för att säkerställa att alla kundklagomål hanteras effektivt och rättvist”.

Enligt Shein ligger tekniska problem i kommunikationen med ARN bakom flera av klagomålen.

– Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och förblir dedikerade till att lösa dessa problem så snabbt som möjligt, skriver företaget till TV4 Nyheterna.

74 procent följer

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Enligt myndigheten följer 74 procent av anmälda företag nämndens beslut, baserat på siffror från 2024.

Det var en minskning med fem procentenheter jämfört med 2023.

– En viktig förklaring till detta är att allt fler anmälningar riktar sig mot utländska företag som inte vill medverka i processen vid ARN. Här ser vi till exempel köp som genomförts via sociala medier. Vi ser även att tvister som rör gränsöverskridande köp genom dropshipping ökar, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

Topp 5 på Svarta listan:

Antal ärenden hos ARN anges inom parentes.

  1. Shein (23)
  2. Ryanair (18)
  3. Turkish Airlines (16)
  4. Asos (14)
  5. Zula Stockholm (10)

Källa: Råd & Rön.

Hela listan över alla 300 företag finns hos Råd & Röns hemsida här (bakom betalvägg).

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusta rivstartar våren – lanserar jättesatsning

2025 03 26

Rusta expanderar kraftigt.

Under onsdagen öppnar lågpriskedjan hela tre nya varuhus i Sverige.

Butikerna slår upp portarna i Eksjö, Sölvesborg och Ljusdal.

– Öppningen i Ljusdal känns dessutom extra speciell eftersom en av Rustas grundare, Bengt-Olov Forsell, hade sina rötter i orten”, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

Enorm satsning

I ett pressutskick framhåller Rusta att kedjan befinner sig i en ”intensiv expansionsperiod”.

I april planerar Rusta att inleda nästa fas. Nya varuhus ska öppnas i Nynäshamn och norska Bjørkelangen.

Storsatsningen fortsätter under de kommande tre åren.

Rusta planerar att öppna hela 50–80 nya varuhus i Sverige med omnejd.

– Varuhusöppningarna är en central del av vår långsiktiga strategi för tillväxt och bidrar till att stärka vår position som en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden, säger Göran Westberg.

Fakta Rusta

- Rusta AB är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 220 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.

- De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland.

Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter.

- Rusta har fler än 4 800 anställda

- Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby

- Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm 

Källa: Rusta

 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Ny legitimation införs i Sverige – alternativ till BankID

2025 03 26

Över 80 procent av Sveriges vuxna befolkning använder Mobilt BankID.

Men nu får den populära legitimationstjäntsen konkurrens.

Uppstickaren Trustly har nämligen lanserat en ny tjänst, Trustly ID, som av bolaget beskrivs som en “banbrytande lösning” med “oöverträffad hastighet och säkerhet”.

– Trustly ID är en game changer, vilket innebär nästa steg inom hastighet, säkerhet och bekvämlighet för betalningar, säger Daniel Hecker, Chief Product Officer på Trustly Europe, i ett uttalande.

Ansiktsigenkänning eller fingeravtryck

Trustly är ett svenskt bolag och förutom Sverige testas den nya inloggningstjänsten nu även i Finland.

Framför allt har jättarna inom spelbranschen omfamnat bolaget, bland annat Bet365, Flutter, William Hill, LeoVegas, Betsson och Kindred.

Tjänsten använder sig av antingen ansiktsigenkänning eller fingeravtryck för att bekräfta användarens inloggning, vilket möjliggörs med en så kallad “passkey”.

Den verifierade informationen delas sedan med det företag man som kund handlar från, så att betalning kan genomföras omedelbart.

– Första gången du loggar in så bekräftar du dina uppgifter via den bank du är kund hos och sedan kan du välja att spara de uppgifterna för att framtida inloggningar ska kunna ske enkelt och smidigt, skriver konsumentsajten Mobil.se om den nya tjänsten.

Stor förändring

Trustly understryker att lanseringen kommer att innebära en stor förändring för alla som använder den tjänsten.

I synnerhet när det gäller säkerhet och snabbhet.

– Genom att använda Trustly ID, som snabbar på identifieringen, med den kraftfulla intelligensen från Azura – Trustlys egen datamotor som bidrar till snabbare betalningar – erbjuder företaget en branschledande inloggnings- och betalningsupplevelse.

Det skriver Trustly i ett pressutskick.

Fler möjligheter

Tidigare i mars antogs Trustly till Riksbankens öppna betalningssystem RIX-INST för omedelbara betalningar.

Bland annat har ICA Banken, Länsförsäkringar och Skandiabanken därmed möjliggjort för betalningar via Trustly.

– Detta markerar en viktig milstolpe för Trustly och det svenska betalningsekosystemet, säger Johan Tjärnberg, koncernchef för Trustly.

Foto: BankID

Text: Redaktionen