5nov2025

Kunder avråds från fem företag – sämst i hela Sverige

2025 02 20

Över 300 företag har i år hamnat på Råd & Röns ökända svarta lista.

Det är fler är någonsin tidigare.

Företagen som hamnat på listan är de som är sämst på att följa beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ofta grundas på anmälningar från missnöjda kunder.

Det kan till exempel röra varor som inte levereras eller återbetalningar som uteblir.

Besluten är inte tvingande, men företag som inte följer dem riskerar att hamna på Råd & Röns svarta lista.

Och det är den som nu presenteras.

Hundratusentals kunder

På listans topp 5 hittas flera välkända företag.

Längst upp bland nya ärenden hamnar den kinesiska klädbutiken Shein. Den onlinebaserade butiken lockade, tillsammans med Temu, nästan 600 000 svenska konsumenter i höstas.

Enligt Svensk Handel har hela 71 procent av befolkningen någon gång handlat från en kinesisk plattform.

Sheins placering i år grundar sig framför allt på ärenden där kunder inte fått sina pengar tillbaka efter att ha returnerat varor.

Shein: "Tekniska problem"

Den kinesiska klädjätten har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller företaget att man “åtagit sig att kontinuerligt förbättra våra processer för att säkerställa att alla kundklagomål hanteras effektivt och rättvist”.

Enligt Shein ligger tekniska problem i kommunikationen med ARN bakom flera av klagomålen.

– Vi har varit i kontakt med ARN i ett försök att förbättra och upprätthålla tydliga kommunikationslinjer till förmån för våra kunder. Vi uppskattar våra kunders tålamod och förblir dedikerade till att lösa dessa problem så snabbt som möjligt, skriver företaget till TV4 Nyheterna.

74 procent följer

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Enligt myndigheten följer 74 procent av anmälda företag nämndens beslut, baserat på siffror från 2024.

Det var en minskning med fem procentenheter jämfört med 2023.

– En viktig förklaring till detta är att allt fler anmälningar riktar sig mot utländska företag som inte vill medverka i processen vid ARN. Här ser vi till exempel köp som genomförts via sociala medier. Vi ser även att tvister som rör gränsöverskridande köp genom dropshipping ökar, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

Topp 5 på Svarta listan:

Antal ärenden hos ARN anges inom parentes.

  1. Shein (23)
  2. Ryanair (18)
  3. Turkish Airlines (16)
  4. Asos (14)
  5. Zula Stockholm (10)

Källa: Råd & Rön.

Hela listan över alla 300 företag finns hos Råd & Röns hemsida här (bakom betalvägg).

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen