Kronan rasar

2024 11 14

Kronan rasar i värde mot den amerikanska valutan.

På torsdagen kostar en dollar över 11 kronor.

Det är den lägsta kronkursen sedan november 2023, rapporterar Di.

Kronan tappar även mark mot euron.

En euro kostar nu 11,61 kronor.

Kronans återhämtning skjuts upp

Storbanken SEB räknar med att kronan kommer försvagas ytterligare framöver.

– En starkare dollar, svagare euro och ännu svagare krona är en naturlig konsekvens av Trumps seger i valet, bland annat på grund av troliga konsekvenser av tullar och möjligt handelskrig. Att tillväxt och räntor i USA och euroområdet inte konvergerar på det sätt vi tidigare räknat med, bidrar också, framhåller banken i en färsk analys.

Tidigare har SEB räknat med att kronan kommer stärkas under 2025. Efter Donald Trumps valseger har banken tvingats justera ned prognosen.

Finns positiva signaler 

Det finns dock fortfarande faktorer som tyder på att den svenska valutan kan återhämta sig något.

–Kronan är alltjämt undervärderad och den tillväxtuppväxling som vi förväntar oss för Sverige är främst driven av bättre förutsättningar för svenska hushåll, skriver SEB:s analytiker och tillägger:

– Vi förväntar oss därför att kronan så småningom kommer börja stärkas igen under 2025. Den mindre kronvänliga globala miljön gör dock att återhämtningen, framför allt mot dollarn, inte kommer att vara lika kraftig som vi tidigare prognosticerat.

Flera frågetecken kvarstår

SEB:s chefsekonom Jens Magnusson räknar med att Trump kommer höja tullarna ordentligt, vilket delvis kommer ske på bekostnad på utveckling i omvärlden.

Magnusson konstaterar dock att situationen är svårbedömd.

– Höga tullar kan skada även USA:s ekonomi och därför tror vi att både nivåer och varaktighet blir föremål för förhandling. Än så länge är därför både tillväxt- och inflationseffekter från Trumps handelspolitik svårbedömda, säger han.  

Foto: Riksbanken resp Anne Nygård

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 29

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 29

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen