Kritiserad förändring på ICA – vill göra som i USA

2024 10 15

En futuristisk men kritiserad förändring kan vara på gång i Icas butiker.

Redan nu har den amerikanska matjätten Walmart tagit de första stegen och börjat implementera systemet i USA.

Det handlar om AI-styrda robotar i butikerna som håller koll på när hyllorna behöver fyllas på.

Ica inspireras av tekniken och öppnar nu för att, när det är möjligt, lansera tvåbenta robotar även i sina butiker här i Sverige.

Det framgår enligt företagets nya framtidsrapport.

– Vi tittar också på hur AI kan hjälpa till bakom kulisserna med till exempel mer precisa insikter i försörjningskedjan och hur robotarnas intåg i butiken kan frigöra tid för mer värdeskapande arbete, bekräftar ICA Sveriges vd Eric Lundberg i ett uttalande.

Tvåbenta robotar

Planerna är i teorin långtgående.

Under avsnittet “robot i butik” på Icas hemsida talar man om humanoida robotar som kan “bli ett naturligt inslag i en butik”. Man hänvisar till företaget Agility Robotics som förutspår att vi kommer att ha omkring en miljard robotar år 2040.

– De blir allt bättre på att lära sig själva att göra olika uppgifter: flytta varor, plocka upp skräp, konversera och reflektera kring sin egen prestation, framhåller Ica

Kunder skeptiska

En robot skulle kunna ersätta fyra människor. AI-tekniken kan, i teorin, även hjälpa till att förbättra kundupplevelsen.

Men i många andra sammanhang där AI har börjat dominera kundtjänsten är folk rejält missnöjda. Det gäller inte minst bland Sveriges banker, vilket undersökningsföretaget Svenskt Kvalitetsindex, SKI, nyligen uppmärksammade.

Både våra egna studier ”AI-Kollen 2024” och ”SKI Bank 2024” samt en intern nordisk fokusgrupp som vi genomförde i våras pekar på samma utmaning: chattbottar och AI-assistenter lever sällan upp till förväntningarna, menar SKI och tillägger:

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41% bekväma med dessa tjänster och hela 60% av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot. 

ICA: "Ingen visste att man ville ha Iphone"

Även konsumentsajten Dagilgvarunytt understryker skepticismen.

Men kunder kommer att anpassa sig, menar Ariella Rotstein, Head of Impact X på Ica. 

– Det var ju ingen som visste att man ville ha en Iphone heller som kund, säger hon till nättidningen.

Foto: Possessed Photography

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen