Kritiserad förändring på ICA – vill göra som i USA

2024 10 15

En futuristisk men kritiserad förändring kan vara på gång i Icas butiker.

Redan nu har den amerikanska matjätten Walmart tagit de första stegen och börjat implementera systemet i USA.

Det handlar om AI-styrda robotar i butikerna som håller koll på när hyllorna behöver fyllas på.

Ica inspireras av tekniken och öppnar nu för att, när det är möjligt, lansera tvåbenta robotar även i sina butiker här i Sverige.

Det framgår enligt företagets nya framtidsrapport.

– Vi tittar också på hur AI kan hjälpa till bakom kulisserna med till exempel mer precisa insikter i försörjningskedjan och hur robotarnas intåg i butiken kan frigöra tid för mer värdeskapande arbete, bekräftar ICA Sveriges vd Eric Lundberg i ett uttalande.

Tvåbenta robotar

Planerna är i teorin långtgående.

Under avsnittet “robot i butik” på Icas hemsida talar man om humanoida robotar som kan “bli ett naturligt inslag i en butik”. Man hänvisar till företaget Agility Robotics som förutspår att vi kommer att ha omkring en miljard robotar år 2040.

– De blir allt bättre på att lära sig själva att göra olika uppgifter: flytta varor, plocka upp skräp, konversera och reflektera kring sin egen prestation, framhåller Ica

Kunder skeptiska

En robot skulle kunna ersätta fyra människor. AI-tekniken kan, i teorin, även hjälpa till att förbättra kundupplevelsen.

Men i många andra sammanhang där AI har börjat dominera kundtjänsten är folk rejält missnöjda. Det gäller inte minst bland Sveriges banker, vilket undersökningsföretaget Svenskt Kvalitetsindex, SKI, nyligen uppmärksammade.

Både våra egna studier ”AI-Kollen 2024” och ”SKI Bank 2024” samt en intern nordisk fokusgrupp som vi genomförde i våras pekar på samma utmaning: chattbottar och AI-assistenter lever sällan upp till förväntningarna, menar SKI och tillägger:

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41% bekväma med dessa tjänster och hela 60% av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot. 

ICA: "Ingen visste att man ville ha Iphone"

Även konsumentsajten Dagilgvarunytt understryker skepticismen.

Men kunder kommer att anpassa sig, menar Ariella Rotstein, Head of Impact X på Ica. 

– Det var ju ingen som visste att man ville ha en Iphone heller som kund, säger hon till nättidningen.

Foto: Possessed Photography

Text: Redaktionen


11 dec 2025

Bidraget sänks “radikalt” – “orimligt att man ska leva på det”

2025 12 12

Tidigare i år infördes nya regler för såväl a-kassan som bidraget aktivitetsstöd.

Sedan den 1 oktober baseras arbetslöshetsförsäkringen på inkomst istället för arbetad tid.

Aktivitetsstödet, som är ett bidrag finansierat av staten, trappas även ned var hundrade dag. En arbetslös kan till slut behöva leva på 8 030 kronor i månaden före skatt om man inte får jobb, rapporterar Aftonbladet. Förändringen beskrivs av tidningen som “radikal".

Både från oppositionen och arbetslösa svenska individer har kritiserat ändringen.

Nu svarar arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) på kritiken.

Han försvarar timingen och menar att Sverige tidigare har haft ett system som “passiviserat” människor.

– Vi har länge haft en situation där människor kunnat leva utan att försörja sig själva och ändå få ganska höga ersättningar – ersättningar som ligger i nivå med lönerna för flera av de lägst avlönade jobben enligt kollektivavtal. Så kan vi inte ha det, säger Johan Britz till Aftonbladet.

"Orimligt"

En uppmärksammad del i frågan har varit äldre personer som står utanför arbetsmarknaden och kan behöva samla på sig nya studieskulder vid 60 års ålder för att utbilda sig till ett nytt yrke.

En rimlig åtgärd, menar Johan Britz.

Ja, det är orimligt att man ska leva på bidrag till dess att man blir pensionär. Det tycker jag är oacceptabelt.

Antalet inskrivna minskar

Den senaste siffran från Arbetsförmedlingen visade att 356 000 personer var inskrivna som arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 6,7 procent.

Andelen har minskat i fyra månader i rad. Även antalet varsel har minskat.

Det är fortfarande en hög nivå av arbetslöshet. Men det är självklart positivt att se att antalet inskrivna minskar och har gjort det under några månader. Färre varsel rimmar med färre nyinskrivna, säger Lars Lindvall, prognoschef på Arbetsförmedlingen, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Här är nya reglerna

I korthet innebär de nya reglerna alltså att a-kassan baseras på inkomst istället för hur länge du har arbetat.

För att få ersättning ska du nu ha tjänat minst 120 000 kronor de senaste tolv månaderna, varav minst 11 000 kronor under fyra av de månaderna.

Undantaget är om du har haft en inkomst på minst 11 000 kronor i fyra månader i rad, vilket dock enbart ger ersättning i 66 dagar.

I det gamla systemet skulle du ha jobbat minst sex månader under den senaste tolvmånadersperioden och minst 60 timmar varje månad för att få a-kassa, alternativt 450 timmar under en sammanhängande period på sex månader med minst 45 timmar i varje enskild månad.

Även aktivitetsstöd påverkas

Utöver att a-kassan ska baseras på inkomst ändras även reglerna om ersättning för deltagare i Arbetsförmedlingens program, vilket påverkar aktivitetsstödet.

– Du som deltar i Arbetsförmedlingens program kan efter den 1 oktober få aktivitetsstöd som är baserat på dina tidigare inkomster. Försäkringskassan får uppgifter från a-kassan om din ersättningsgrundande inkomst. Den kan vara högst 34 000 kronor i månaden före skatt, förklarar Försäkringskassan.

LÄS MER: Blankt nej från Sverige – “vi är inte en bankomat”

Foto: Svante Rinalder resp Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


112-samtal förändras – för alla med Android-telefon

2025 12 11

Nödsamtal blir säkrare för Android-användare.

En ny mobilfunktion, Android Emergency Live Video, låter användare streama video direkt till räddningstjänsten vid nödsituationer för att ge bättre insyn och snabbare hjälp.

Funktionen kommer fungera för alla med Android-telefon.

Direktsänd video

Med den nya funktionen som lanseras av Google kan operatörer skicka en begäran om videodelning direkt till användarens telefon när ett nödsamtal görs.

Användaren kan själv välja om kameran ska aktiveras och kan när som helst avbryta sändningen.

– Funktionen är krypterad och skyddar videoströmmen under hela samtalet, meddelar Google.

 Företaget betonar att det är ett sätt att ge insatspersonalen ett snabbt visuellt stöd.

Detta kan vara avgörande för att exempelvis bedöma hur allvarliga skador är vid en trafikolycka, en brand eller en plötslig medicinsk situation, eller för att operatören ska kunna guida någon genom livräddande åtgärder innan hjälp hinner fram.

LÄS MER: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Större säkerhetspaket

Emergency Live Video kompletterar flera andra säkerhetsfunktioner som redan finns i Android, såsom nödsamtal via satellit, krockdetektering och fallregistrering.

– Med denna lansering försöker Android göra det lite enklare att ge ett tydligt larm när situationen är pressad och tiden är knapp, uppger Google.

Funktionen liknar vissa system hos andra mobiltelefonstillverkare, men Googles lösning är inriktad på ett mer direkt och snabbt informationsflöde till räddningstjänsten.

Planerad global utrullning

Emergency Live Video kommer först lanseras i USA samt vissa regioner i Tyskland och Mexiko.

Den fungerar på Android-enheter med version 8 eller senare och kräver Google Play-tjänster för att aktiveras.

Google uppger att företaget samarbetar med fler myndigheter globalt för att på sikt kunna erbjudan funktionen globalt.

– Vi vill ge insatspersonal så mycket information som möjligt i kritiska situationer, säger Google, och med livevideo kan räddningstjänsten snabbt förstå vad som händer på plats.

LÄS MER: Plötsliga vändningen – säger nej till elbilar

Foto: Västra götalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen