SVERIGE: Kritikstorm mot Centerns partiledarkandidat

2022 11 22

Daniel Bäckström är en av tre kandidater som föreslås efterträda Centerpartiets avgående partiledare Annie Lööf.

Men Bäckströms kandidatur har åkt på ett rejält bakslag.

Tillsammans med de två andra huvudkandidaterna, Muharrem Demirok och Elisabeth Thand Ringqvist, fick Bäckström svara på frågor under ett besök i Piteå.

Två frågor ställdes av Centerkvinnorna. Gruppen undrade om kandidaterna kan tänka sig att gå längst fram i Pridetåget och om de kan tänka sig att viga samkönade par om de hade vigselrätt, rapporterar SR Ekot.

Muharrem Demirok och Elisabeth Thand Ringqvist svarade direkt ja på båda frågorna, men när det var dags för Daniel Bäckström lät det annorlunda.

– Om jag kommer viga samkönade par? Jag har inte vigselrätt, svarade Bäckström.

På frågan om hur han skulle göra om han hade vigselrätt, svarade Bäckström att han i ett sådant scenario behövde ”fundera på frågeställningen”.

Partiledarkandidaten ville inte heller ge ett rakt besked på den andra frågan från Centerkvinnorna.

– Jag kommer att ha dialog med Centerstyrelsen om hur vi ska medverka i Pridetåget. Jag tror att det är väldigt viktigt att visa ett engagemang i de här frågorna, sa Daniel Bäckström enligt SR Ekot.

”Han är körd”

Daniel Bäckströms uttalanden har väckt starka reaktioner inom Centerpartiet. Flera C-källor anser att hans chanser att bli ny partiledare har försvårats rejält. En del menar att Bäckström lika gärna kan slänga in handduken efter utfrågningen i Piteå.

– Han har en rejäl uppförsbacke nu. Det var någon som sa att nu finns det bara två kandidater kvar efter det här, säger en källa med god insyn i partiet till Expressen.

– Man vill ju tolka välvilligt. Men jag tror att han är körd i partiledarracet. Det finns inget utrymme att tveka i de här frågorna i vårt parti. C är ett ganska snällt parti. Många kommer vilja tolka honom välvilligt men jag tror det är kört ändå. Hans karriär i partiet behöver inte vara över, men han kommer inte bli partiledare, säger en annan C-källa.

Ytterligare en källa inom partiet dömer ut Bäckströms kandidatur.

– Det är väldigt svårt att vara partiledare för C om man inte kan svara ja på att man ska gå längst fram i Pridetåget. Han måste komma med en bra förklaring, säger personen till Expressen.

Svarar i ett inlägg på Facebook

Daniel Bäckström har svarat på kritiken i ett inlägg på Facebook.

– Grunden i mitt politiska engagemang är alla människors lika rätt och värde. Just nu åker vi land och rike runt för att träffa medlemmar i hela Centersverige. Vi har haft många bra och spänstiga utfrågningar och ibland kommer det frågor som jag aldrig hunnit reflekterat över. Det gjorde att jag på en av frågorna ikväll inte var tillräckligt tydlig, skriver centerpartisten.

Han fortsätter:

– I Sverige får vi älska vem vi vill, och leva som vi vill. Det gör mig stolt. För mig är kärleken otrolig vacker när två människor hittar varandra och vill leva tillsammans tills döden skiljer dem åt. Att jag själv däremot skulle viga folk är aldrig något jag funderat på, precis som jag aldrig funderat kring en rad andra uppdrag. Det betyder på inget sätt att jag inte skulle stå i första ledet och försvara rätten att älska vem man vill och den rättighetslagstiftning vi har idag.

Vidare beskriver han Pridetåget som en ”prioriterad fråga för Centerpartiet”.

– Det är självklart att en partiledare i Centerpartiet går med. Särskilt i tider som blir mörkare, framhåller Daniel Bäckström.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Centerpartiet

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 02

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen