Kritik efter besked om dos 3 – Oklart när alla under 65 får vaccinet

2021 10 30

Efter beskedet om att alla ska få en tredje dos riktas det nu kritik mot Folkhälsomyndigheten som anses vara otydliga.

Kritiken handlar om i vilken takt alla som är under 65 år ska få dos 3 rapporterar Sveriges Radio.

Kräver framförhållning

 – Om man ska gå vidare och vaccinera snabbt då kommer det ställa stora krav på att regionerna har kapacitet att göra det och då behöver man komma in med ny kapacitet igen och det här kräver framförhållning. Ska man driva ett snabbt vaccinationsarbete då ställer det stora krav, framför Emma Spak chef för hälso- och sjukvårdssektionen på Sveriges Kommuner och Regioner till SR.

Kamp mot klockan när effekten avtar

SKR känner oro över hur snabbt man ska kunna klara av att ge dos 3 till allmänheten och samtidigt stå det klart att vaccinets effekt avtar snabbare än vad forskarna hade hoppas på. Det kan bli en kamp mot klockan. Ett halvår efter andra dosen har vaccinets effekt minskat väsentligt.

Folkhälsomyndigheten vill fråga regionerna                                    

Folkhälsomyndigheten efterlyser samtal med de 21 regionerna för att diskutera i vilken takt regionerna tror att vaccineringen kan ta.

– Vi kommer släppa på det i en takt som regionerna hinner vaccinera av och där måste vi ha en dialog med regionerna hur fort det kan gå, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Slå näven i bordet och ge besked

SKR vill istället att Folkhälsomyndigheten ska slå näven i bordet och ge besked om hur snabbt myndigheten vill att det ska gå.

– I dag signalerar man att det beror på regionernas kapacitet. Men det vi säger att regionerna kommer rigga sin kapacitet utifrån de beslut som är fattade, säger Emma Spak till SR.

ANALYS

Rörigheten och de förvirrande turerna mellan staten i form av Folkhälsomyndigheten, de 21 regionerna och alla kommuner har varit påtaglig under hela pandemin. Det tycks inte finnas någon som kan ta på sig ledartröjan och peka med hela handen.

Fungerar vingligt

Å ena sidan är det en stor fördel att ha samtal och diskussioner så att alla får komma till tals. Men samtidigt har pandemin visat hur högra handen inte vet vad vänstra gör och hur man duckar problem genom att skylla ifrån sig på andra och låtsas på nationell nivå att saker och ting fungerar samtidigt som det är kaosartat på lokal och regional nivå som till exempel var fallet både med skyddsutrustning och testning i början av pandemin.

Foto: Folkhälsomyndigheten, YouTube

[yop_poll id="833"]

JUST NU: Rysk oljejätte tvingas till panikdrag – “Lukoil är slut”

2025 10 28

Lukoil, den ryska energijätten som träffats av amerikanska sanktioner, tvingas vidta panikåtgärder.

Företaget kommer till följd av sanktionerna att behöva upphöra med exporten till andra europeiska länder och avsluta sin internationella verksamhet.

Nu tvingas samma oljejätte sälja av sina utländska tillgångar, rapporterar Politico.

– Lukoil är slut, säger en tidigare chef på företaget till tidningen.

Kan tappa 30 procent av vinsten

Enligt den tidigare Lukoilchefen, som talade på villkor av anonymitet, kan åtgärderna leda till att företaget tappar 30 procent av sina intäkter.

Tre raffinaderier måste säljas precis om dryga hälften av de 5 000 bensinstationer Lukoil har världen över.

– Beslutet har fattats på grund av införandet av restriktiva åtgärder av vissa stater mot företaget och dess dotterbolag, bekräftar oljejätten i ett uttalande.

Ungern kan vika sig

Det var i onsdags förra veckan som USA gav besked om nya och kraftfulla sanktioner mot två ryska oljejättar, däribland Lukoil.

– Eftersom president Putin vägrar avsluta detta meningslösa krig inför departementet sanktioner mot Rysslands två största oljebolag som finansierar Kremls krigsmaskin, framhåller USA:s finansminister Scott Bessent i ett uttalande.

Därefter har man ökat pressen på Ungern, som fortsätter att köpa rysk olja, att sluta.

En hållning som USA:s Natoambassadör Matt Whitaker förväntar sig kommer att förändras.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han till Kyiv Independent.

LÄS MER: Lavrov: Trump har ändrat sig "radikalt"

Kan pressas till fred

Förra veckan uppgavs att både kinesiska och indiska aktörer är redo att dra ned kraftigt, eller sluta helt, med den ryska oljeimporten.

Oljeintäkterna har varit avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

– Om uppgifterna om köpstoppet stämmer kommer det sätta Ryssland under stor ekonomisk press att avsluta sitt krig mot Ukraina, rapporterar Newsweek.

LÄS MER: Massiv rysk attack har misslyckats

Foto: President of Russia office resp Ing. Mgr. Jozef Kotulič

Text: Redaktionen


Plockas bort helt på Hemköp – nästan alla har det hemma

2025 10 28

I princip alla hushåll i Sverige har någon gång fått ett reklamblad i brevlådan från någon av matjättarna.

Det klassiska fysiska reklambladet har tidigare beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunden på.

Metoden har dessutom antagits vara tidlös.

– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.

Slopas på Hemköp

Men nu har den första matjätten slopat det fysiska reklambladet.

Numera är alla annonsblad hos Hemköp digitala.

Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.

Ica har ilsknat till

Det finns dock fler anledningar till övergången. Sedan 2022 kräver prisinformationslagen att en varas lägsta pris 30 dagar före det sänkta priset måste redovisas. Det gäller även i annonsbladet, enligt Konsumentverket.

En svår nöt att knäcka när det gäller reklam i fysiska tidningar och ett krav som bland annat har fått Ica att se rött.

Enligt matjätten är Konsumentverkets krav “i praktiken omöjligt att uppfylla”.

– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhöll Ica i ett uttalande i våras.

LÄS MER: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Willys: sänkta priser uteblir

Ica, Willys, Coop och övriga stora matkedjor har fortfarande kvar bladen. 

Och det finns utmaningar med det.

Enligt Willys marknadschef Johanna Eurén kan man till exempel inte sälja ut varor med kort varsel på grund av hur lagen ser ut.

Eftersom lagen gäller åt båda hållen får vi inte lov att sänka priset, vilket vi annars gjort lokalt, säger Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: Hemköp/Axfood

Text: Redaktionen