Krisuppmaning till 120 000 svenskar

2023 10 23

Den här veckan kommer en mängd personer i landet att få ett utskick i brevlådan med en särskild krisuppmaning.

Över 120 000 personer kommer att få meddelandet som skickas ut från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Samtliga är totalförsvarspliktiga och har därmed en särskilt viktig uppgift i Sverige – men vet ofta inte ens om det.

Måste hjälpa till

Gruppen som omfattas av utskicket är landets alla 16-årinmgar.

Om Sverige råkar i krig eller drabbas av en kris är dessa tonåringar skyldiga att hjälpa till i den civila delen av försvaret. 

Till exempel kan det handla om att dela ut mat och vatten, visa vägen eller dela ut information.

– Det är oroliga tider just nu. Att våga prata om kriser och krig kan väcka oro men det kan också ge trygghet att veta att man har kriskoll. Det vill säga att man vet vad man ska göra och vad som krävs av en, säger Charlotte Petri Gortnitzka, MSB:s generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Uppmanas att ta del av utbildning

I höst ska alla Sveriges 16-årigar erbjudas utbildning i krisberedskap.

Utskicket som görs i veckan är en del av detta och ämnar att förtydliga för ungdomarna vad som förväntas av dem vid händelse av att Sverige hamnar i ett mycket allvarligt läge.

– Kunskap ger trygghet. Vår förhoppning är att fler unga ska känna att deras olika egenskaper är en tillgång, både den som springer fort och den som stannar upp och tänker efter behövs, säger Charlotte Petri Gortnitzka.

"Förtroende och förväntan"

Generaldirektören tillägger:

– Vid en kris är det många som sluter upp och vill hjälpa till. Vi har både ett förtroende för och en förväntan på att 16-åringar har förmåga att bidra vid en kris.

Skickades även förra året

Veckans utskick blir en repris på det projekt som inleddes redan förra året, och som MSB menar gav mycket bra genomslag.

Utskicket fick utrymme både bland medierna och togs emot väl hos målgruppen, enligt myndigheten.

– Vi hoppas på ett lika bra genomslag i år. Det är viktigt att bygga upp Sveriges beredskap. En av våra viktigaste tillgångar när något hotar oss är vår vilja att hjälpa varandra. Där är även unga en viktig del, säger Christin Thörnvall, projektledare för utbildningsinsatsen på MSB, i samma pressmeddelande.

Foto: MSB

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 07

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen