SVENSKA FÖRSVARET: Krisen fortsätter för flygvapnet

2022 11 11

Flygvapnet saknar fortfarande ett betydande antal stridspiloter. 

Efter ett återinfört pensionsavtal har bara tre piloter, som tidigare varit tjänstlediga, återvänt till jobbet. En majoritet – 30 piloter – är fortsatt tjänstlediga.

Stridspiloterna uppges fortfarande vara missnöjda med löner och arbetsvillkor, erfar SVT Nyheter.

– Det är allvarligt. Risken finns att vi kommer in i en ond spiral. Att arbetsbelastningen blir för hög för de piloter som finns kvar inom Försvarsmakten och kanske att fler slutar på grund av det, säger Lars Fresker, ordförande i Officersförbundet, till SVT Nyheter.

”Borde agerat tidigare”

Carl-Johan Edström, flygvapenchef Försvarsmakten, är självkritisk. Sverige befinner sig i en känslig period – försvaret ska rustas upp och en Natoansökan ska godkännas.

– Det är en allvarlig situation. Vi är väldigt självkritiska och borde ha agerat tidigare, säger han till SVT.

Flygvapenchefen betonar att Försvarsmakten arbetar intensivt tillsammans med arbetsgivarorganisationer för att fatta nya beslut och hitta lösningar för att få tillbaka stridspiloterna.

– Det är en svår situation vi befinner oss i men de är fortfarande krigsplacerade i vår organisation så vårt arbete just nu är att titta framåt för att på bästa möjliga sätt få tillbaka alla piloter eller så många som möjligt och jag vet att svenska flygvapnet är ett väldigt starkt flygvapen som kommer att tillföra Nato mycket styrka.

Ändrat avtal

Som en följd av ett stort internt missnöje ändrades pensionsavtalet för stridspiloter födda 1988 och senare. Det nya avtalet trädde i kraft i september. Pensionsåldern höjdes från 55 till 67 år.

– Beslutet innebär att piloter inom gruppen efter 25 flygtjänstår får motsvarande villkor som piloter födda 1987 och tidigare, framhöll Arbetsgivarverket.

Anna Falck, Arbetsgivarverkets förhandlingschef, beskrev det nya avtalet som en ”lösning”.

– Jag är glad att vi i dialog med Försvarsmakten i en akut situation för en avgränsad grupp, snabbt kunnat finna en lösning som omhändertar frågan och stärker Försvarsmaktens personalförsörjning av piloter på kort och lång sikt, sa hon i ett pressmeddelande.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 07

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen